ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
„Кон се назаем не дава” - той е другар, помощник и имане. Балканджиите почитали коня и на Тодоровден изразявали обичта и преклонението си пред неговата сила.
Така каза пред БГНЕС Росица Бинева, уредник отдел „Занаяти” на Архитектурно етнографски комплекс ЕТЪР - Габрово - един от авторите на изложбата „Кога си на кон хем си седиш, хем си ходиш” - конят в бита на балканджиите. Конят е бил и един от критериите за социално положение, който е имал повече коне, той е бил и имущен.
Така навремето всяко семейство се стремяло да притежава поне няколко коня и тяхната сила, красота и брой се превръщат в олицетворение на социалния престиж на стопаните им. Изложбата „Кога си на кон хем си седиш, хем си ходиш” - конят в бита на балканджиите е любопитен и интересен поглед върху нашето минало и показва ролята на коня в живота, бита и ежедневието на балканджията.
Това е едно време, което е съчетана с преклонение към традициите, с любов към природата, един неуморен труд – времето на българското възраждане до началото на 20-те 30-те години на XX век. Конете били и превозно средство, и добри помощници в селското стопанство. Те осигурявали и поминък на планинците, известен като кираджийство и кърджалийство – това всъщност са търговците, които са пътували из Османската империя и пренасяли стоките на габровските производители.
В изложбата е показано и значението на занаятите, които са свързани с поддръжката на коня – те са давали поминък на много от хората. Такива са били налбанство, самарджийство, сарачество и др. Тук може да се види една грапа, за направата на която се използвали стари подкови - явно свързано донякъде с така известната находчивост на габровеца. Така те намерили ново практично приложение в селското стопанство. Могат да се видят и различни подкови.
И при конете те се сменяли например и в зависимост от сезона - зимни и летни. Имало е и турски модел подкови, които пък са специални за коне с болни копита – те са цяла основа и дупка в средата. А иначе знаем, че и днес още съществува вярването, че намерена конска подкова носи щастие. Казват например, че трябва да е намерена, да е използвана. Има значение и накъде се слага – ако се сложи с отвора нагоре идва доброто в къщата. За габровския край на Тодоровден е много характерно ходенето на гости на млада булка.
Това е жена, омъжена през изминалата година до настоящия Тодоровден. На нея всички и носели краваи. Смятало се, че колкото повече краваи тя събере, толкова е по-уважавана. Ако са четни или нечетни, се предвещавало мъжка или женска ще й е рожбата.
Булката ги е посрещала с кравай и хайвер. Хайверът е и защото Тодоровден е по време на пости, и защото това е било нещо, което е рядкост и кираджиите са го носили от далечните краища, когато са идвали в Балкана, затова и е била храна за празник. Това е свързано с вярванията и традициите за Тодоровден, за които също може да се разбере на изложбата. Конят се е смятал за медиатор между световете и затова е имал важно значение за бита на балканджията и въобще на хората, разказа и Павлина Дамянова, уредник отдел „Духовна култура” в Етнографски музей на открито „Етъра”.
Конят също е можел да привлича негативната енергия, затова много често конете са били закичвани със сини мъниста против уроки. Правили са им и големи червени пискюли. Интересен амулет, който се е слагал на челото на коня, за да го предпази от зли очи. Хората са вярвали, че конете предусещат злото. Така, когато пътниците минавали от някъде, а конят не иска да продължи по пътя си напред и се спира, значи там нещо лошо и има зли сили. Изложбата е Антропологичен музей.
Тук през март тази година се навършват 9 години от създаването на Националния антропологичен музей към ИЕМПАМ - БАН. Обектът на този музей е човекът от древността до наши дни. Но конят през цялата тази праистория и историята е съпровождал българина по нашите земи, каза директорът на музея проф. д-р Димитър Кадийски. Тук е отделено и специално внимание на децата, чрез модул представляващ игри, гатанки и любопитни факти, свързани с темата. През 2012 г. изложбата „Кога си на кон хем си седиш, хем си ходиш” - конят в бита на балканджиите за първи път е представена в Етъра, а после гостува в други градове, а до 3 май тя гостува на Националния антропологичен музей към ИЕМПАМ - БАН.