ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Върховният административен съд ще се произнесе в срок до 6 март по жалбата на кандидата за концесионер на летище Пловдив "Силк роуд Пловдив еърпорт". На практика това ще стане само 2 месеца преди изтичането на крайния срок на подадените оферти, което поставя цялата процедура под риск.
След произнасянето на магистратите комисията по избора на концесионер в Министерството на транспорта има 3 варианта - да направи светкавично своя избор, да покани кандидатите да потвърдят своите оферти, или да отмени процедурата. От нейния старт изминаха вече 10 месеца. Освен отстранената от КЗК "Силк роуд Пловдив еърпорт" за летище Пловдив играят още китайски конгломерат HNA Group и подкрепеното от община Пловдив обединение между "Тракия икономическа зона" и превозвач № 1 в България ПИМК.
Процедурата обаче е в капана на синдрома "Анка" с постоянните обжалвания. От подобна схема страдат почти всички големи проекти у нас, включително процедурите по избора на изпълнители за реконструкция на площад "Централен" и галерията на ул. "Гладстон" в Пловдив. Заради жалби се бави и усвояването на 24 млн. по ОП "Региони в растеж" за ремонт и реновиране на улици и паркове под тепетата.
Историята се повтаря и с летището. В тази връзка все повече експерти и политици у нас настояват за промяна в законодателството, която да намали възможностите за протакане и да съкрати сроковете, в които се разглеждат съответните жалби, пише "Марица".
Транспортното министерство отстрани "Силк роуд Пловдив еърпорт" от процедурата за концесията на летището още на 25 юли 2017 г. Експертите твърдят, че консорциумът не е доказал задължителни минимални активи от 20 млн. евро, свързани с основната дейност на аеропорта. Вместо това кандидатът е предоставил отчети на трето лице - кипърското Cobalt New Age Airlines Group, което обаче не фигурира под каквато и да било форма в заявлението за участие или в друг от представените от "Силк роуд" документи. Основен играч в "Силк роуд Пловдив еърпорт" със 75% участие е дружеството "Принц фон Пройсен кепитъл лимитeд", регистрирано в България. Собственик на 96% от капитала в него пък е швейцарецът Урс Майстерханс.
От „Силк роуд” оспориха решението първо пред КЗК, която обаче го потвърди като законосъобразно. Последва жалба във ВАС, която най-после бе разгледана в съдебно заседание на 6 февруари. То приключва с констатацията, че делото е изяснено и съдът ще се произнесе в законовия срок, или най-късно до 6 март.
Сагата с летището обаче няма да спре дотук, дори от Транспортното министерство да изберат концесионер в рамките на актуалната процедура. Практиката показва, че загубилият кандидат със сигурност ще обжалва, което означава поне още половин година престой на преписките в КЗК и административните съдилища. През това време аеропортът се управлява от мениджърски екип, който всеки месец брои дните до уволнението си.
Китайският кандидат за аеропорта пък, който оперира с товари и на пристанището в Пирея, вече прави проучвания за инвестиции в конкурентни на Пловдив летища като тези край Солун и Ниш.