Костов: Картината с бюджета е много рискова, нереформираните сектори правят огромни преразходи
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
„Много тежко проблемна. Много рискова. Точните думи са, че картината е много рискова.” Това казва бившият премиер Иван Костов и настоящ управител на Лаборатория за управление на риска към Нов български университет в интервю за Медиапул по въпросите на бюджета.
„Рисковете са от недостатъчни приходи, от превишаването на дълг и най-вече от нереформиране на тези системи, където средствата се преразходват излишно, без да дават никакъв ефект и даже имат отрицателен ефект за данъкоплатеца. Това са огромните рискове в макрорамката. Защото няма как да се задвижи икономиката на страната”, заявява Иван Костов.
На въпрос - какво може да се направи в тази ситуация, експремиерът отговаря: „Правителството знае, защото са два известните начини - единият е да се съкращават разходи, вторият е да се вземат кредити. Но ако се вземат кредити, ще се увеличи дефицитът. Първият начин е много силно контролиране на разходите, защото всички знаем, че има огромни преразходи. Нереформираните сфери гълтат огромни разходи и няма никаква ефективност при разходването на парите в тях.”
Иван Костов дава и пример с образователната сфера. „Нашата лаборатория завърши доклад за състоянието на образованието. Там има изумителни неща. Ще ви кажа само един факт, за да си направите извода. За периода 2001-2013 г. разходите за един ученик са се увеличили близо 6 пъти. При 1.88% инфлация. Това означава, че три пъти във физическо изражение са се вдигнали разходите. Едновременно с това са се увеличили парите за частните училища. Говорим само за началните и средните училища. В частните има увеличение на приема с 46% на ученици, които не се финансират от публичните разходи. Едновременно са нараснали и разходите, които родителите плащат за частни уроци, тоест нараснало е и паралелното финансиране на обучението на един ученик. Какво имаме от другата страна при повече от три пъти нарастване на разходите за обучение на един ученик? Имаме катастрофален спад в качеството на образованието”, обяснява икономистът Иван Костов и допълва: „С този пример искам да кажа, че в страната има много публични услуги с бюджетни средства, в които няма никаква ефективност. Обратното - превърнали са се в място за преразход на пари на българския данъкоплатец без ефект. Затова казвам, че има откъде да се направят съкращения в разходите - в МВР, в образованието, в здравеопазването.”


