Красимир Вълчев към новия кабинет: От бюджетен приоритет през последните години образованието вече е основен бюджетен анти-приоритет. Това ли ви е "промяната"?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Сериозна критика от Красимир Вълчев отнесе проектобюджета за следващата година в частта си, касаеща образованието. Финансистът и бивщ министър на образованието и науката в третото правителство на Бойко Борисов заяви, че процесът на възпитание, обучение и придобиване на съвкупни знания, умения, ценности, социални убеждения и навици, изглежда не е приоритет за дошлата нова власт.
"Какво виждам на първи прочит на публикувания от Министерството на финансите проектобюджет за 2022 година от гледна точка на системата на образованието:
Образованието вече е бюджетен анти-приоритет. Разходите за образование падат от 4,5 на 4,4% от БВП и от 10,6 на 10,1 % от общите бюджетни разходи. Делът на разходите за образование пада за първи път от 5 години.
Реалното намаление обаче е още по-голямо, тъй като в разходите за образование са включени средства за КОВИД тестове - 123 млн. лева., и парите от Плана за възстановяване и устойчивост - около 200 млн. лева. Разходите по плана са еднократни и за сметка на европейски средства, т.е. няма надграждане с национални средства", заяви Вълчев в публикацията в социалните мрежи.
Той недоумява защо разходите за тестове не са за сметка на здравеопазването и за втори път в рамките на седмица постави под въпрос защо тестването продължава на фона на нищожния процент положителни проби, което води до съмнения за корупционни практики.
"Разходите за тестове не трябва да се определят за образование, а като такива за здравеопазване. Но явно са класифицирани като разходи за образование, за да се напомпат средствата за образование и да се отчете увеличение. С тях обаче нищо няма да се добави в системата. Нещо повече, поставя още по-остро въпроса защо ще продължава тестването на фона на всички съмнения за корупция при закупуването на тестове, нищожният процент положителни проби и оставянето в разрез с Закона на над 200 хиляди ученици като слушатели, т.е. без ефективна форма на компенсаторно обучение. Тестването на учениците трябва да спре, а не да се дават още 120 млн. лева, с които могат да се обновят спортните площадки във всички училища.
Без средствата за тестове и разходите по плана, разходите за образование намаляват на 4,1 % от БВП и на 9,6 % от общите бюджетни разходи. Това е най-голямото относително намаление на разходите за образование в рамките на една година", добави още Вълчев.
"Предвиденото увеличение на възнагражденията е 5 на сто. По-малко от инфлацията, т.е. за първи път от 8 години ще имаме реално намаление на учителските заплати. Реалното намаление ще е още по-голямо, тъй като заради повишените цени на енергоносителите и храните се очаква училищата, детските градини и висшите училища да направят допълнителни разходи за издръжка в размер на 200 млн. лева. При липсата на компенсация това означава, че с толкова ще се намалят другите им разходи – за допълнителни възнаграждения и за модернизация.
Заплатите в системата ще намалеят и като процент от общата средна заплата за страната, която се очаква да нарасне с 11-12% на годишна база. Последните 4 години учителските заплати се увеличиха от 88 на 122 % от средната заплата за страната. Планираното петпроцентно увеличение означава, че догодина заплатите на учителите ще паднат до 115 процента. Поддържането на учителските заплати на ниво от поне 120% от средната за страната не е самоцел, а задължително (не казвам единствено) условие да успеем да мотивираме учениците с по-добри образователни резултати да се включат в педагогическо образование и педагогическа професия...
... За съжаление бюджетната история на последните десетилетия показва, че България пестеше от учители - средно разходвахме 1,7% от БВП за учители при 2,5 средно в ЕС и възнагражденията бяха трайно под 90 на сто от средното за страната. Това е една от основните причини за влошените образователни резултати и се надявам всички, правещи бюджетна политика, да го разберат.
Ако обобщя: през следващата година за нищо друго няма да има пари, освен за тестове. На практика това е единственото реално увеличение за 2022 година.
Няма нищо от това, което само преди три дни си обещаха на Отраслов съвет за тристранно сътрудничество МОН, синдикати и директори. Няма и нито едно от добрите пожелания, изречени в мола преди две седмици. Очаквам всички социални и коалиционни партньори да реагират негативно на така предложения проектобюджет. Системата на образованието ще го очаква.
Няма ги в бюджета и допълнителните 8-те милиарда от "спрени кражби". Вместо това виждаме дефицит и нов дълг от 8 млрд. лева, който ще плащаме следващите десетилетия.
Досега "промяната" е, че от бюджетен приоритет през последните четири години образованието вече е основен бюджетен анти-приоритет. Бюджетната функция с най-голямо намаление. Следващите седмици предстои да видим дали тази "промяна“ ще продължи и ще бъде валидирана от новото редовно правителство. Не съм оптимист, защото виждам, че другите разходи и дефицитът са увеличени до крайност и няма бюджетен периметър за допълнителни разходи за образование. И защото идващото редовно правителство ще е със същия финансов министър - Асен Василев, който лятото внесе актуализация, в която нямаше нито лев за образование. Два милиарда увеличение на разходите и нула за образование. Дано да съм неоправдан песимист....", изразява мнение още политикът.
Вижте цялата публикация на бившия министър на образованието:


