Красимир Ципов от ЦИК с разкрития пред ПИК за опасността от машините и ще бъдат ли касирани изборите
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Задължително гласуване с машини, пълно отваряне на секциите в чужбина, които също ще ползват електронните устройства. Това са само малка част от заложените бомби в новия Изборен кодекс направени от обединението на ИТН, "Мутрите" на Мая Манолова, ДеБъ, ДПС и БСП. До какво може да доведат новите промени и има ли опасност от касиране на изборите, потърсихме за коментар Красимир Ципов, който бе избран и за член на Централната избирателна комисия.
- Г-н Ципов вече сте член на ЦИК, след като оттеглихте кандидатурата си за председател. Как премина изслушаването при президента Румен Радев?
- За мен това изслушване беше изключително интересно, за да видя какви са вижданията на останалите кандидати за членове на ЦИК. Това което ми направи много силно впечатление е, че в голяма част от изложенията си, когато ставаше дума за машинното гласуване, те казваха че то ще подпомогне работата на избирателните комисии, че много по-лесно ще бъде изготвян протокола, няма да има опашки пред Районните избирателни комисии и въобще работата ще бъде облекчена значително. Другото, което изложиха е, че машинното гласуване ще допринесе за намаляването на броя на недействителните гласове.
Но никой от тях не повдигна въпроса дали ще има затруднения за избирателя, който ще трябва да гласува само с машина в над 9 400 секции на територията на страната и незнайно още колко в чужбина, тъй като промените в Изборния кодекс предвиждат да има само машинно гласуване дори и в секциите в чужбина, в които ще гласуват повече от 300 избиратели. Според мен ЦИК ще бъде изправена пред изключително сериозни предизвикателства. На първо място по отношение на логистиката, придобиването на нови машини, тяхното транспортиране, особено за секциите в чужбина. Тук е важно да напомним, че към настоящия момент машините се охраняваха от МВР, придружаваха се до избирателните секции от служители на министерството.
- Нека обясним какъв е пътят на една машино от склада до съответната секция?
- Машината се придружава от склада до секцията от полиция или жандармерия, в предизборния ден машината трябва да бъде доставена в изборната секция, там да чака техник заедно с членовете на СИК, който да я инсталира и в самия изборен ден отговорността за самото гласуване се поема от членовете на СИК. През това време обаче, ако има повреда в машините трябва да бъде осигурен техник, който да ги поправя и, ако не ме лъже паметта бяха ангажирани поне няколко хиляди такива техници за изборния ден на 4 април. При положение, че ние не знаем колко секции ще бъдат образувани в чужбина, където ще има повече от 300 избиратели и в тях трябва да се проведе само машинно гласуване, се поставят следните въпроси: Дали тези машини трябва да бъдат придружаване в чужбина от полицаи и жандармеристи, от техници? Чухме изявления, че само за чужбина ще са необходими между 300 и 500 машини, като аз се съмнявам, че те ще бъдат достатъчни. Ние няма как и в момента да знаем какъв ще бъде интереса, който ще се прояви от страна на българите, които пребивават постоянно в чужбина и ще гласуват там. Като е важно да обърнем внимание и на това, дали ще се наложи да има допълнителни машини и на секциите на територията на България.
- Защо мислите така?
- Тук бих дал пример с едно конституционно дело от 2009 година за парламентарните избори, по което дело беше направена техническа експертиза съгласно която бе определено колко души могат да гласуват с хартиена бюлетина при една перфектна организация в рамките на изборния ден. Експертизата тогава показа, че могат да гласуват над 700 избиратели, ако не бъркам. Сега да направим една елементарна сметка - ако гласуването с машина средно отнема около 3 минути от влизането в изборното помещение до напускането му, това означава, че в рамките на един час могат да гласуват не повече от 20 избиратели. В рамките на един изборен ден на една машина би следвало да гласуват не повече от 260 избиратели. Знаете, че в големите градове има много секции, които са с 800, 900, а някои и с 1000 избиратели. И ако в тези секции има избирателна активност е повече от 50%, това означава, че там могат да гласуват не повече от 500 избиратели в рамките на изборния ден. Ако трябва да направим приемем изчислението за 260 избиратели за достоверно, това означава, че близо половината от тези 500 няма да могат да гласуват. Именно поради това аз смятам, че с приемането на тези промени в Изборния кодекс всъщност се създават предпоставки за ограничаване на правото на гласуване от страна на българските избиратели и предпоставки за възможно касиране на този вот. Това означава че в изборните секции където има повече от 700 избиратели ще трябва поне още една машина. А такъв е броя на избирателите в повечето секции в големите градове.
- От къде ще бъдат осигурени тези машини?
При положение, че остават по-малко от два месеца до изборния ден това е много съществен въпрос. ЦИК трябва много спешно да приеме решение и да каже колко допълнително технически устройства за гласуване ще трябва да бъдат осигурени. Всъщност това е най-голямото предизвикателство и го казвам отново не само заради неяснотата за броя на изборните секции в чужбина с над 300 избиратели, а и заради необходимостта да се създадат нормални условия за гласуване и в секциите в България където избирателите по списък са над 700-800.
- Г-н Ципов, нека уточним. Искате да кажете, че някак устройствата за гласуване ще трябва да бъдат закарани до всяка една точка, за да може българите дори и в САЩ да могат да гласуват на машини? Според мен за Турция проблем няма да има, все пак са близо, но как ще се случи това в САЩ например?
- За Турция наистина проблем няма да има, но за САЩ такъв виждам, например при транспортирането на машините, относно това кой трябва да ги придружи, кой да ги инсталира, кой да ги поправи, ако се повредят. Това са много въпроси, за които ЦИК трябва да вземе своите решения.
- За тези допълнителни машини ще трябва ли нова обществена поръчка?
- За всички машини трябва обществена поръчка, защото те няма как да влязат в този договор, който е сключен със сегашния изпълнител. Доколкото си спомням и от самите тях бе заявено, че в този кратък срок от два месеца не могат да бъдат набавени повече от 1000 машини.
- Колко време отнема една обществена поръчка?
- Предишната стартира декември месец миналата година и до края на февруари приключи, ако не бъркам, а след това машините трябваше да се сертифицират. За предстоящите избори и тези два месеца, които остават до тях, ще има много големи проблеми по отношение на това те да бъдат закупени и сертифицирани. Също така обществената поръчка може да бъде и обжалвана, тъй като такъв е законът.
- Това на практика няма ли да замрази обществената поръчка за неопределено време, съответно и доставката на нови машини?
- Именно затова казах, че това ще бъде едно от най-големите предизвикателства пред което ще се изправи ЦИК. Аз така и не можах да разбера, защо беше необходимо да се смени състава. Всъщност причините са ясни, за да могат новите партии, които влязоха в парламента да получат своето представителство, но това можеше да се случи с промени в закона и те да получат своето представителство и да бъде увеличен състава на комисията, а не да се тръгва в другата посока и да бъдат лишени от представителство партии които имат депутати в Европейския парламент, но промените са факт и ЦИК трябва да изпълни закона. Тук според мен трябваше да има приемственост и старата избирателна комисия да подготви първите важни документи като хронограмата и ЦИК в сегашния й състав да обсъди така подготвените документи и да приеме своите решения. Ние трябва да стартираме от нулата, защото това очаква от новия състав на централната избирателна комисия, президентът който на няколко пъти каза, че разпускането на Народното събрание е обвързано с това преди това да бъде назначен новия състав на комисията. Всъщност може би служебното правителство е трябвало да бъде назначено, защото по всяка вероятност мораториумът приет на Народното събрание не е давал възможност да бъде назначен преди това новия състав на ЦИК. Все пак се надявам ЦИК да се справи, така че поне да създадем доколкото е възможно да създаде нормални условия за гласуването на българските граждани.
- Какво се случва когато машините откажат, защото видяхме това и на последните избори? Има ли предвиден вариант?
- Законът предвижда тогава да се премине към гласуване с хартиена бюлетина, както беше направено във Велико Търново на предходните избори. Може би това всъщност е единствената възможност, която да допринесе за това да имаме едно нормално гласуване. Законът предвижда да бъдат отпечатани толкова бюлетини колкото избиратели има в списъците на секционните избирателни комисии. Така едновременно ще имаме и бюлетина и машина, ако устройствата откажат се преминава към хартиено гласуване.
- И все пак г-н Ципов, избирателят се оказва, че няма право на избор, ако иска да гласува с хартиена бюлетина?
- Всъщност това е един от проблемите на така действащите нови правила на Изборния кодекс. Според мен това ще създаде невъзможност за нормално упражняване на правото на вот и предпоставка за евентуално касиране на изборите. Нека да напомним, че откакто има машинно гласуване то не е припознато от българския избирател и е видно от броя на гласувалите с машини на последните избори - около от 24% от гражданите предпочетоха машинния вот, като до този момент никога не сме имали повече от 30%. За мен по-добре беше да се продължи възможността за избор и всеки сам за себе си и да предпочете дали иска хартиена бюлетина или машинно гласуване, докато не се изравни, образно казано, резултата на броя на гласуващите с хартия и с машина. Тогава можеше да мислим да въвеждаме машинно гласуване, в три четвърти от секциите, както предвижда законът сега. Не на последно място трябва да напомним, че там където има машинно гласуване, особено в Европа, постепенно държавите са се отказали от него, не заради нещо друго, а най-вече заради опасенията за нарушаване на тайната на вота. Тук бих дал пример, ако по възрастен човек изпитва затруднение с това да гласува на машина и реши някой от членовете на секционната избирателна комисия да му окаже съдействие, много лесно може да се види как е гласувал и по-точно да се разкрие тайната на вота. Важен въпрос, който може да се постави е и въпроса, ако избирател гласува на машина и покаже разписката си на цялата избирателна комисия, тоест имаме случай на показан вот, като предвижда Изборния кодекс за гласуването с хартия, как този глас ще бъде обявен за недействителен и той продължава ли да е отбелязан в паметта на машината?!
- Повдигнахте въпроса че е възможно изборите да бъдат касирани. Какво се случва при този вариант?
- Отговор на този въпрос можем да дадем, след като видим дали има сериозни нарушения, но за мен най-големият проблем ще бъде лишаването от право на вот на един немалък процент български избиратели. Това е тема, която и да обсъждаме, няма как да стигнем до определени изводи, но ще има много сериозни проблеми. Тези, които имат право да касират изборите са политическите субекти, кандидатите и оправомощените органи, които имат право да подадат жалба до Конституционния съд според Конституцията. Наистина смятам, че ще има такива предпоставки, но много се надявам да не изляза лош пророк.
- Само преди няколко години по време на първия служебен кабинет на Румен Радев имаше предложения за уседналост по отношение на българите в чужбина. Днес виждаме коренна промяна в мисленето на президента. На какво според вас се дължи това?
- Явно президента е еволюирал в своята позиция. Доколкото си спомням целта беше да се въведе уседналост от три месеца за българските граждани, които не са пребивавали на територията на България и те да нямат право да гласуват. Виждаме, че за четири години президентът е променил своята позиция и няколко пъти по време на изслушването на кандидатите за ЦИК повтори, че тези промени в Изборния кодекс се правят в посока да се даде възможност на много български граждани, които пребивават в чужбина да гласуват и по този начин да бъдат ангажирани по този начин с упражняването си на правото на вот. Всеки има правото да промени мнението си и тук в случая можем да кажем, че това наистина е стъпка в правилната посока, въпреки смяната на позицията на 180 градуса.
- Не по-малко важен е и въпросът за финансирането. Ако не ме лъже паметта Радев имаше поправки и в тази посока, а до ден днешен обаче никой не е обяснил за едни социално слаби хора, които финансираха неговата кампания?
- Наистина това е едно от сериозните нарушения на Изборния процес дотолкова, доколкото всички говорим за публичност и прозрачност. А, тогава когато бъдат ангажирани определена категория лица, които всъщност да финансират предизборната кампания на определени кандидати, компетентните органи трябва да установят дали се касае само за нарушение или за престъпление. Това е много важен въпрос, който трябва да бъде изследван, ако станем свидетели на такива подобни нарушения. Самият президент призоваваше по време на изслушването, когато има сериозни нарушения на изборния процес, да има колкото се може по-бързо наложено наказание.
- Когато говорим за машинното гласуване не е ли важно да уточним, че избирателят трябва да е грамотен. Не само да може да пише и да чете, но и функционално грамотен?
- В публичното пространство се заявиха позиции, че машинното гласуване в 3/4 от секциите всъщност е ценз за функционална грамотност, ако можем така да се изрезим. Доколкото си спомням такова определение беше използвано. Тоест всеки един гражданин, който иска да упражни правото си на вот трябва да бъде функционално грамотен и да може да борави с такива технически устройства. Аз се надявам, че това няма да предизвика сериозни затруднения сред българските граждани. Със сигурност ще предизвика забавяне в изборния ден и по всяка вероятност ще трябва да се вземат решения дали да бъде удължен изборния ден, най-малкото заради това, че ще бъдат образувани опашки пред секциите. Пак ще повторя, че със сигурност в секциите, в които има само и единствено машинно гласуване, ще могат да гласуват по-малък брой български избиратели от секциите, в които ще има изцяло хартиено гласуване. Затова смятам, че поне на още няколко избора д.трябваше да се гласува паралелно с хартия и на машина.