Книгата е на пазара у нас с логото на "Милениум"
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
"Японското аниме, което е на път да завладее света, се учи от школата на Аяцуджи.“ Това заявява световноизвестният майстор на криминалето Шимада Соджи за стила на своя колега Аяцуджи Юкито по повод романа му „Убийства в Декагона“. Забележителната книга отскоро е на българския пазар с логото на издателство "Милениум".
„Убийства в Декагона“ е явление в новата японска литература. Тя изважда изпод ледовете класическото хонкаку – истории, подчинени изцяло на дедукцията, които мобилизират логиката на читателя. Едно ново поколение от автори през 80-те и 90-те години на миналия век започва да пише като Аяцуджи и романите им стават база за шинхонкаку – новия ортодоксален стил в криминалната литература в Страната на изгряващото слънце.
Шимада Соджи, предшественик на Аюцуджи в жанра, дава ясно да се разбере защо "Убийства в Декагона" се превръща в явление:
"Аяцуджи безцеремонно премахва всички елементи, необходими [според западните класици в жанра], за да стане историята „литература“, като описанието на американското висше общество; остроумните забележки; вниманието към женските образи, веселите разговори, докато виното се лее на масата за вечеря; учтивия тон на слугите и иконома. По този начин творбите му се доближават до играта на логика повече от всичко, написано досега. В резултат героите му действат по-скоро като роботи, а размишленията са сведени до минимум, предавани с повтарящи се фрази.
Повествованието не търси изтънчени описания и картини, то има за цел единствено да разкаже историята. На любителите на американския и английския криминален роман книгата „Убийства в декагона“ би могла да подейства като шок. Сякаш читателят държи в ръцете си не роман, а суров план за бъдещ роман. Героите тук са далеч от всякакви човешки емоции и се движат, водени сякаш от електрически импулси, напомняйки персонажи от видеоигри.
Уникалният метод на Аяцуджи Юкито за изграждане на почти театрален декор, в който крие своите убийци, следва традицията на играта „Кой го направи“, разработена от "Клуба на авторите на детективски романи" към университета в Киото. Участниците в тази игра не получават нито един лист с информация. Те трябва да познаят кой е убиеца само като слушатели, докато някой чете пред тях детективски роман. В такава напрегната ситуация, където всяка дума изчезва в мига, в който е произнесена, няма място за красиви описания и остроумни диалози.
Аяцуджи Юкито ни представя пръв тази техника, наричайки я „символна характеристика“ и тя се вижда ясно в дебютния му роман „Убийства в Декагона“. Някои критици оценяват погрешно пресметнатия му абстракционизъм като неопитност в експресивните описания и дори като липса на писателски умения. Но той си има своите основания да напише книгата по този начин и за всеобща изненада скоро след появата й неговите, излезли сякаш от видеоигрите, образи стават изключително популярни, както и стила на писане на Аяцуджи. Така „Убийства в Декагона“ намира своето достойно място сред най-добрите образци в жанра.“
Хитовите книги „Убийства в Декагона“ на Аяцуджи Юкито и „Зодиакалните убийства“ на Шимада Соджи са сред премиерните заглавия на издателство „Милениум“ за сезона. Ще може да ги намерите и на Коледния панаир на книгата в НДК от 13 до 18 декември, на щанд 101.