КРИТИЧНО ПОЛОЖЕНИЕ! Учени, експерти и капитани на кораби алармират: Северното ни крайбрежие е пред азотен апокалипсис
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Защитената местност “Яйлата” и цялото ни северно крайбрежие са заплашени от азотен апокалипсис, ако заседналият до скалистия бряг кораб “Vera Su” не бъде изваден от плитчините и се разцепи от започналото бурно вълнение. За това предупредиха експерти и изследователи на Черно море. А специалисти по морско право, капитани и пом.-капитани на търговски кораби, както и военни анализатори, бяха категорични пред изданието, че бездействието на служебното правителство в лицето на МВР, военно министерство, МОСВ и всички структури на транспортно министерство и морската администрация, е създало риск за националната ни сигурност.
Специалисти по екология са потресени от проточилото се цяла седмица бездействие на институциите, защото има опасност от отравянето на миди, риби и всякакви морски обитатели.
“Замърсяването е най-опасно за дънните риби, а в годишния ни мониторинг се сочи наличието на малки калкани, което със сигурност ще им се отрази зле”, каза пред медията директорът на Института по океанология при БАН доц. д-р Николай Вълчев. Според него азотът действа като невротоксин на рибите. Хрилете им загниват и това може да е фатално особено за младите екземпляри. Пасажните видове като лефера, хамсията, сафрида могат да се спасят от токсичната среда, но не и дънните организми. Мащабно замърсяване в района би било пагубно за рапаните и за мидите, които са филтратори на морската среда, допълни доц. Вълчев, цитиран от ”Труд”.
“Прогнозите са до 7 октомври вятърът да е североизточен. Ще има силни крайбрежни течения в посока север-юг и замърсяването може да стигне до Балчик. Затова в районите на теченията е нужно да се правят регулярни проби”, посочи още доц. д-р Николай Вълчев. Плаващият под панамски флаг 32-годишен товарен кораб заседна на 20 септември призори на метри от брега на “Яйлата”. В хамбарите му още има близо 2800 тона урея. Други 200 тона бяха претоварени с плаващ кран на баржа, но не пакетирани по утвърдения от МОСВ план, а в насипно състояние.
При операцията в понеделник през нощта в морето се изсипа известно количество тор, а още преди това от екоминистерството оповестиха, че проби от района край кораба са дали индикации за замърсяване с нитритен азот. В крайна сметка служебният екоминистър Асен Личев принудително прекрати дейностите по претоварване, а опитите “Vera Su” да бъде изваден от плитчините с влекачи във вторник по обяд се провалиха, тъй като времето се влоши. Единственото решение е корабът да бъде укрепен с още 4 котви, каза пристигналият на мястото на инцидента служебен транспортен министър Христо Алексиев.
Североизточният вятър, който вдига вълни и може да запрати кораба в скалите, няма да утихне скоро, твърдят притеснени за поминъка си местни рибари. И се надяват, че теченията ще разнесат попадналия в морето азотен тор, за да не умре уловът им.
Катастрофата е предизвикана от неадекватно поведение на дежурния офицер и рулевия, заяви часове по-късно Румен Николов, шеф на ГД "Аварийно-спасителна дейност" в ИА "Морска администрация". Добричката районна прокуратура образува проверка по случая.


