Кръстосва Балтийско море под името „Wawel”
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Спомняте ли си къде се развиваше основното действие в култовия сериал „Васко да Гама от село Рупча“? На един голям и модерен за времето си кораб, построен през 1979 г. като SCANDINAVIA по датския проект Challenger от Kockums Varv AB, Швеция.
Любопитно е, че са били построени три еднакви кораба от същия клас (Challenger) – Скандинавия, Ариадна и Зенобия. Зенобия се обръща и потъва по време на първия си рейс през 1980 г. на около 2км от Ларнака, Кипър, на дълбочина от 42м. Скандинавия и Ариадна са закупени от СО-МАТ и преименувани съответно на Царевец и Трапезица, припомня сайтът socbg.com.
Ето и биографията на кораба, чиято част е свързана със заснемането на борда му на култовия приключенски сериал отпреди 30 години. На 26 юни 1981 г. в град Копер е вдигнат родния трибагреник на моторен кораб „Скандинавия” . Експлоатацията му е поверена на екипаж от Параходство БМФ с капитан Живко Гаврилов и с главен механик Димитър Христов.
БМФ предоставя екипажи на СО-МАТ от резервния състав на собствените си фериботи – високо квалифицирани командни и изпълнителски кадри в обслужването на кораби – скандинавска корабостроителна продукция. Така се предотвратяват банкови неуредици или користни замисли на корабособственика – продавач, за получаване на неустойки от евентуалното закъснение за отплаване по разписание.
Въпреки че българският екипаж е допуснат да се качи на борда само два часа преди определеното време за отплаване, той наистина напуска пристанището по разписание.
В търговския флот на България корабът „Царевец” служи до 1988 г., след което е продаден на британска фирма, която го преоборудва в пътнически ферибот. Под имената „Fiesta”, „Fantasia”, „Stena Fantasia” фериботът плава в Ламанша.
През 2005 г. в Гданск е ремонтиран основно и плава в Балтийско море под полски флаг с името „Wawel”. Под това име корабът плава и до днес. Трапезица се пенсионира през 2009-та и е изпратена за скрап в Индия през 2011 г.