ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Днес честваме Световния ден на авиацията и космонавтиката, като тази година се навършват 54 години от полета на Юрий Гагарин в Космоса. На днешния празник ще си припомним как се развива авиацията в София или по-точно – историята на летище София и как то се променя през годините.
Първата летателна площадка в столицата е била разположена на мястото на сегашната Централна жп гара. Транспортирането на пощенски пратки поставя началото на първите полети по вътрешни линии от София до Бургас и Варна.
16 септември 1937 г. се смята за рожденната дата на Летище София. Тогава, с указ на Цар Борис III пистата край село Враждебна е избрана за терен, на който ще се строи аерогарата. През 1939 г. е открита първата приемна на Летище София, а през 1941 г. е завършено и летателното поле с грундова писта за излитане и кацане. Първата бетонна писта е с дължина 1050 м. и е конструирана 9 години по-късно.
Една от ключовите години в историята на Летище София е 1949 г. Тогава, със създаването на българо-руското авиационно обединение ТАБСО, се поставя началото на редовните международни полети от България към Европа. След това започва и бързият растеж на летищния трафик. През следващите години пистата за кацане и излитане е ремонтирана няколко пъти, инсталирани са и съвременни аеронавигационни съоражения.
Генералният план за разширение на столичното летище и модернизация на инфраструктурата му е одобрен в края на 90-те год. Това се налага с цел осигуряване на необходимия капацитет на развиващия се авиационен сектор. Както и другите европейски летища, аерогарата в София трябва да предложи на пътниците си модерно обслужване и висока безопасност на полетите. Така през 2000 г. Летище София е напълно модернизирано. Салонът за заминаващите пътници е разширен и е обособена отделна сграда за пристигащите пасажери. Първият терминал на летището е с площ 15 000 кв. и с капацитет 1.8 млн. пътници годишно. На 31 август 2006 е открита и новата писта за кацане и излитане, като източният край на 3600-метровото съоражение прехвърля коритото на река Искър по специално изграден мост. Аеронавигационното оборудване на новата писта осигурява възможност за кацане в условия на мъгла.
В навечерието на присъединяването на България към ЕС и на 70-ия юбилей на Летище София е открит вторият терминал. Капацитетът му е 2.6 млн. пътници годишно и е построен с перспективата за допълнително разширение и модернизация, в зависимост от развитието на летищния трафик през следващите 10 г. Седем години след построяването си, през 2013 г., Терминал 2 е резширен и увеличава капацитета си с още около 200 000 пътници годишно.
Централната сграда на Терминал 2 е с площ от 56 850 кв.м. Допълнителнатга пътническа галерия е дълга 242 м и е оборудвана със 7 пътнически ръкава и автобусни изхода. За улеснение на пътниците терминалът разполага с 12 асансьора, 7 ескалатора и 800 паркоместа. Летище София разполага и с 360 дка парково пространство с места за разходка и отдих.
С цел поддържане на високи стандарти в обслужването, Летище София предвижда още инфраструктурни промени. Освен това скоро се очаква пускането на чартърни полети от София до Ню Йорк. Пътниците от България към САЩ ще летят с Airbus 330-200 - основния конкурент на Боинг 777. Компанията, която ще реализира полетите е "Би ейч еър" .
Airbus 330-200 е създаден специално за полети на дълги разстояния, побира над 300 пасажера в 2 класи и може да лети 15 часа без презареждане. Разстоянието София-Ню Йорк ще отнема около 9 часа.
Другото, с което са се заели от Летище София е развитието на полетите на дълги разстояния, тъй като в момента българските превозвачи летят предимно към Европа./topnovini.bg


