ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Министър Лиляна Павлова разясни, че се въвежда смесена система за цената на винетките. "Въвеждаме смесена система - винетки за леките коли до 3.5 тона и над 3.5 въвеждането на ТОЛ система, за заплащането на км изминато разстояние."
По думите й, на днешното заседание на МС е взето решение, че се приема въвеждане на смесена система за ползването и заплащането на републиканските пътища. "Под смесена система се има предвид винетки за леките коли до 3.5 тона и над 3.5 въвеждането на електронна система за заплащане, съкратено ТОЛ-система, за заплащането на км изминато разстояние", обясни Павлова.
"Какво следва - възлага се на Агенция "Пътна инфраструктура", съвместно с екипите на "Гранична полиция", Агенция „Митници”, КАТ, Национална агенция по приходите и Изпълнителна агенция по мобилна администрация в срок до 3 месеца да разработят документацията, изискванията в самата ТОЛ-система и да се проведе процедура за избор на изпълнител, който да я реализира и поетапно да я въведе в експлоатация", заяви тя. "Считано от днес започваме работа по тази система, за да можем 2017 - 2018 година, в зависимост от успеваемостта на тръжната процедура, която ще бъде обявена през следващата година, да се въведе такъв тип система" каза още министър Павлова.
По думите й, е направен анализ, предвид състоянието на пътната мрежа, че сектор "Пътища" е недофинансиран от много години, за незадоволителното състояние на пътищата в България, което за съжаление ни слага на 102 място от 148 държави по лошо качество на пътната мрежа. Павлова заяви, че това също обуславя необходимостта от промяна на системата, към такава за по-справедливо заплащане.
"На принципа замърсител-ползвател, който ползва повече да заплаща повече. Това е и обосновка за предложената актуализация на цените на винетните такси, които заплащат и леките автомобили, и тежкотоварните превозни средства", посочи тя. "Какви са мотивите - анализът, който прави екипа на Световна банка и екипът на Междуведомствената работна група се базира на това, че винетната такса, която се събира, особено от леките автомобили не е актуализирана от 2008 година, докато през тези години наблюдаваме увеличение с 60% на средната работна заплата и 73% на минималната работна заплата", посочи министър Лиляна Павлова.
"От друга страна имаме и анализ на това какъв е броят продадени винетки и броят винетки, които предоставяме по линия на социалното подпомагане в годините. При продадените можем да забележим, че най-големият брой е продаван до 2012 година и имаме спад в броя винетки, като милиони", коментира тя.
По думите й, годишно около180 хил. коли ползват безплатни годишни винетки, но те са за сметка на бюджета на АПИ и за сметка на средствата, които се инвестират за поддържане на пътищата.
Министър Павлова заяви, че се очаква 73.5 млн. лв. повече приходи за 2016 година от по-високата цена на винетки. Очаква се да се дадат около 6 млн. лв. за социални винетки, като към момента инвалидните стикери са 12 млн. лв. и са около 180 хил. бройки.