Македонското правителство е готово с проектозакон за държавните медийни кампании
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Македонското правителство одобри и представи пред парламента проектозакон за информационните и рекламни кампании на държавните институции в медиите, съобщи „Вест”.
Министерството на информационното общество трябваше да оповести подготвения нормативен акт утре на специален съвместен брифинг с представители на Македонската медийна асоциация, Македонската асоциация на журналистите и Сдружението на журналистите в Македония.
Председателят на СЖМ Насер Селмани обаче отказа участието си на срещата, обявявайки, че закона легализира зависимостта на медиите от държавните средства и ги превръща в заложник на правителствените интереси.
Други опозиционни медии като радио „Канал 77” също отказаха да участват в представянето и виждат закона като средство за правителствен контрол. Липсата на свободни медии в Македония е една от официалните пречки пред провеждането на парламентарни избори и разрешаването на продължаващата политическа криза в страната. Временното правителство на премиера Емил Димитриев трябваше да представи закона, предвид критиките, че много издания са зависими от непрозрачно правителственото финансиране. Правото на държавните институции за таен избор на медии, в които да провеждат своите кампании, ще бъде отнето от новия закон. Всяко радио и телевизия в страната според гледаемостта и слушаемостта си ще знае предварително какъв обем от кампанията може да излъчи.
Предпочитаните от правителството интернет и печатни медии вече ще трябва да отговарят на изисквания в специална комуникационна стратегия, относно целевите групи на кампанията, гласят още законовите промени. „С това Република Македония ще се превърне в една от малкото страни по света, в които е регулирано разпределението на обемът и средствата за информационните и рекламни кампании на държавните институции по един честен, обективен и прозрачен начин”, гласи съобщение от министерството на информационното общество и администрацията.
Законът обаче се отнася само до кампании на стойност над 100 000 евро и изключва по този начин по-малките дотации на държавни предприятия и общини, коментират от "Канал 77". От радиостанцията критикуват и непрозрачния, според тях, метода, по който държавата ще оценява финансовото състояние, големината и профила на аудиторията на отделните медии.


