Скопското издание "Капитал" се възмущава, че предприемачи подценяват пазара ни
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Македонците идват в България основно, за да карат ски, докато българите в Македония – по бизнес. Това съобщава македонското електронно издание „Капитал“ относно двустранните икономически връзки.
Според изданието потенциалът на осеммилионния пазар в България определено не се използва от македонските компании. „Ако лошите пътища не са ни проблем за ходене на ски и спа в България, тогава не би трябвало да бъдат проблем и за нашите мениджъри да укрепят своите бизнес връзки с българските си колеги“, коментира скопският „Капитал“.
Изданието цитира данни, според които четвъртият по обем търговски партньор на Македония е България. Само 7% (31 000 души) от 424 хил. македонски граждани, посетили България миналата година, са по служебни ангажименти, а всички останали - като туристи, тоест по ски центровете и на море.
„Това показва, че желанието на македонските мениджъри да правят бизнес в 8-милионна България е неоправдано малко“, коментира македонският „Капитал“. През същата 2012 г. 119 558 български граждани са ходили по бизнес дела в Македония.
Изданието пояснява, че една от най-проблемните точки на македонската икономика е именно износът. „Търговският дефицит всяка година става все по-голям и по-голям, а ножицата между това, което внасяме, и това, което изнасяме, се разтваря все повече и повече, в ущърб на македонския износ“, коментира „Капитал“
Най-разпространеното обяснение на македонските мениджъри - защо не увеличаваме износа, е, че няма къде, и че конкуренцията на който и да е пазар била „прекалено голяма“.
Миналата година македонски компании са успели да направят износ за 285,4 млн. долара в България, а български компании са внесли в Македония стоки и услуги на стойност от 407,7 млн. долара. „Въпросът е дали македонските компании изобщо са се потрудили повече да навлязат на този пазар“, пита се изданието.


