Топ звездите напускат трупите за повече пари в реклами и телевизии
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Безработни се оказват масово топ актьорите в България, показа разследване на "ПИК" и „Ретро”. Всички най-големи звезди в бранша в последните години доброволно напуснаха щатовете си в театрите и започнаха сами да търсят работа, за да печелят в пъти повече пари. Тенденцията бе създадена покрай заетостта им в хитовите български сериали и окончателно лиши трупите от ярки имена. Но не и публиката, защото звездите продължават да се изявяват и на столичните, и на провинциалните сцени и то много по-често, успешно и съответно по-добре платено.
Захари Бахаров, Юлиан Вергов, Владо Карамазов, Владо Пенев, Асен Блатечки, Калин Врачански, Деян Донков, Александра Сърчаджиева, Радина Кърджилова са само част от имената на най-популярните в момента родни актьори, които избраха свободата пред щата и приложиха на практика театралната реформа. Всички те са лица на хитови сериали, предавания, реклами, а и на постановки, играни пред пълни зали. Така вместо една заплата от около 600-700 лв., прибират хонорари от хиляди левове. Остава обаче въпросът дали така театрите не губят, защото после се налага да наемат същите тези актьори, но за доста повече пари.
Последната, която избра да направи рокадата, бе Александра Сърчаджиева, напускайки Театъра на армията. Тя бе принудена да вземе това решение, тъй като трябваше да избира между щата си там и хонорара на водеща на „ВИП брадър”. Талантливата актриса бе лице на риалити формата и миналата есен, а после се прехвърли и в „Денсинг старс”, заради което съвсем не й оставаше време за ролите в театъра, които е разпределена да изпълнява по щат. Тъй като и в новия тв сезон ще бъде не по-малко заета, в крайна сметка Сашка е взела мъдрото решение да освободи позицията си и да продължи изявите на сцена само на хонорар. Покани за такива вече има в изобилие и ще я видим в нов спектакъл на Сатиричния театър още този сезон.
По подобен начин още преди две години от трудовите си договори с Народния театър се отказаха най-големите му звезди – Захари Бахаров, Юлиан Вергов и Владо Карамазов. Тримата любимци на публиката имаха куп предложения за телевизионни изяви и нямаше как да съвместяват всички позиции. Вместо това се сдружиха в обща продуцентска фирма, за да защитават успешно актьорските си права и дори започнаха да правят самостоятелни постановки. Театралната реформа им позволи хем да продължат на играят на хонорар в Народния театър, хем да се изявяват на всички провинциални сцени, радвайки почитателите си из цялата страна. Едновременно с това са заети и с куп тв проекти и така се превърнаха в едни от най-добре печелещите лица от шоубизнеса.
„Ние и тримата 12 години бяхме на щат в Народния театър. А когато играеш в големи представления, с добри актьори и режисьори, сега говоря само от свое име, винаги ти се струва, че успехът е на всички. Никога през тези 12 години аз не съм си помислял, че ние тримата имаме собствена публика, че има хора, които се интересуват от това точно ние какво правим. Това нещо първо го усетих с двете постановки, които направихме сами - „Спанак с картофи” и „Арт”. Видях, че за тези 12 години най-вероятно сме постигнали нещо в театъра, нещо, което хората харесват, вълнуват се от него и биха го следили. И си дадох сметка, че тези 12 години, които съм изкарал в театъра, наистина са си заслужавали, защото съм изграждал някак си своята кариера”, обяснява Владо Карамазов. Минал от другата страна, според него по-хубаво от това да си независима компания, която се занимава с продуцентство на театър, няма. „Политиката на театрите е такава, че актьорите са просто едни изпълнители. Директорите или режисьорите не се допитват до тях дали искат да правят дадена пиеса, дали им се репетира дадена роля, или не. Докато сега нещата са по съвсем друг начин. Имаме пиеса, която на нас ни харесва, каним хора, които ние харесваме, и се получава един приятелски екип. Нищо не се случва на сила”, допълва водещият на „Сървайвър”.
В последните години единствено младите актьори предпочитат да се хванат на щат за известно време в някоя трупа, докато си създадат име, после минават на граждански договор, който е много по-добре платен. Именно така направиха навремето Димитър Рачков и Деян Донков, които излязоха от щата на Народния, а Калин Врачански – от трупата на Театър „София”. Това им развърза ръцете за участия в сериали, в киното и телевизията, както и да бъдат водещи по различни партита, които носят най-много пари. При това за нула време и далеч по-скромни усилия от това месеци наред да репетираш някоя сложна роля в театъра. Актьорът от „Под прикритие” Ивайло Захариев пък дори отказа да влезе в някоя трупа и предпочете да си остане самостоятелен агент. От щата си в Малък градски театър „Зад канала” се отказа и младият актьор от „Фамилията” Иво Аръков и така се отвори пътят му за влизане във „ВИП брадър”, където се говори, че ще прибере 40 бона от участието си този сезон.
В театъра актьорите на граждански договори имат ангажимент само за представленията, в които участват. За някои хонорарът за участие в спектакъл може да стигне до 500-700 лв., в зависимост от споразумението с директора, но дали е така, трудно може да се докаже, защото това е лична договорка на четири очи. Обикновено това са звезди и приемаме, че месечно те вземат от 2000 до 4000 лв., което отново следва да подчертаем, че е условна цифра.
Темата за хонорарите на актьорите в сериалите и киното е сред най-засекретените, но все пак има някои базисни тарифи, по които може да съдим как се заплаща техният труд. Това са минималните ставки на актьорските хонорари, публикувани на официалната страница на Съюза на артистите в България. От нея научаваме, че член на САБ за главна роля в български игрален филм би трябвало да взема по 500 лв. на снимачен ден, 400 за второстепенна, а 250 за епизодична роля (при телевизионните продукции заплащането е по-малко). След като се допитахме до гилдията, установихме, че понякога тези официални тарифи се оказват повече пожелателни, отколкото реални, защото продуцентите могат да наложат и по-ниски суми – обикновено на млади и неизвестни актьори, за да „избият” заплащането на звездите. Освен това всичко зависи от бюджета на продукцията.
Сумарно – за главна роля български актьор в наш игрален филм може да вземе между 10 000 и 15 000 лв., а ако главните роли са повече, например 5000-7000 лв.
В сериалите има твърдо заплащане, или на работни часове, като отново има диференциация между главни, второстепенни и епизодични роли. Преди време изтече информация за „Стъклен дом”, че Елена Петрова и Юлиан Вергов са се спазарили за 6500 лв. на месец, а Калин Врачански – за 4000 лв. Така че воплите за лошото заплащане на актьорите вече могат да останат в миналото, макар и за шепа популярни лица.