Масово се публикуват данни за електоралните нагласи в нарушение на закона, ЦИК нехае
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
В 90% от случаите медиите не публикуват коректно резултатите от социологически проучвания за електоралните нагласи. За това алармира Михаил Мирчев – шеф на Гражданска инициатива за свободни и демократични избори (ГИСДИ).
Основният проблем е, че не се публикуват по изискванията на Изборния кодекс т. нар. „паспортни данни“ на проучванията, а именно – кой е възложител, кой е изпълнител и кой финансира съответното изследване.
Освен това, според Мирчев (на снимката), не ставало ясно дали проучванията са представителни. Дори и да са анкетирани над 1200 души, пак изследването може да не е представително и да не отговаря на стандартите, категоричен е той.
„Паспортните данни“ често били замаскирани, като били вкарвани сред резултатите от проучването. Те следвало да са в отделно каре под същинската част на изследванията.
Шефът на ГИСДИ е категоричен, че медиите са отговорни, ако публикуват данни, които са предоставени от социолозите в некоректен вид. Журналистите следвало да потърсят липсващата информация от агенциите.
В същото време, въпреки че били подадени сигнали до Централната избирателна комисия, тя не реагирала изобщо и не налагала глоби съгласно изискванията на кодекса.


