BG EN

МАЩАБНИТЕ ПРОМЕНИ СА В ХОД: Кабинетът е "За" - край с телефоните в училище

Акценти

МАЩАБНИТЕ ПРОМЕНИ СА В ХОД: Кабинетът е "За" - край с телефоните в училище

60453
на 09.07.2025
МАЩАБНИТЕ ПРОМЕНИ СА В ХОД: Кабинетът е За - край с телефоните в училище
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Правителството одобри предложените от Министерството на образованието и науката (МОН) промени в Закона за предучилищното и училищното образование.

препоръчано

Въвежда се забрана на мобилни телефони в училищата, разширяват правомощията на учителите по отношение на дисциплината, въвежда се задължителен избираем час по възпитание в добро и формиране на ценности - добродетели и религии, като религията няма да бъде задължителна за нито един ученик, променя се философията на изпитването и др.

Въвежда се забрана на мобилни телефони в училищата, като се оставя възможността да се използват само за строго образователни и медицински цели, както и при форсмажорни обстоятелства.

Използването на електронни устройства не само пречи на концентрацията и понижава образователните резултати на учениците, но и влошава техните когнитивни, двигателни, социални, емоционални и комуникативни умения, се посочва в одобрения законопроект.

По отношение на дисциплината в класовете се предлагат законодателни промени, които разширяват правомощията на учителите за налагане на по-голям набор от предупредителни мерки при неприемливо поведение от страна на учениците. Идеята е да могат да се вземат и бързи мерки, когато има системен проблем с конкретно дете, за да може конфликтната ситуация да се разреши навременно и да се избегне налагането на тежки санкции. Заедно с това се запазват всички подкрепящи мерки на сега действащия закон.

Предлага се и въвеждане на задължителен избираем час по възпитание в добро и формиране на ценности - добродетели и религии. Родителите и учениците ще могат да избират от три алтернативни програми за формиране на универсални човешки ценности като честност, уважение, съпричастност, смелост, отзивчивост към нуждите на другите и др., а религията няма да бъде задължителна за нито един ученик. По този предмет няма да се поставят оценки, тъй като целта е не просто да се измерват знанията на децата, а да се насърчават разговорите между тях, обсъжданията, дискусиите и разглеждането на житейски казуси и ситуации.

Едно от значимите изменения е свързано с интензивната езикова подкрепа по български език за децата, които не го владеят, включително и за тези, които се връщат от чужбина. Обучението ще се реализира под две форми - индивидуално за децата от 1. до 7. клас, които ще изучават езика в ускорена програма и постепенно ще се включат в клас с останалите ученици. А за тези, които изобщо не го знаят, ще се организира подготвителен езиков клас. При недостатъчно добро владеене на езика се дава възможност и за повтаряне на първи клас за тези деца. Промяната се налага, тъй като незнанието на българския език създава затруднения и пропуски в последващото обучение на учениците по останалите предмети. Това води до загуба на мотивация, а в дългосрочен план и до самоизключване и отпадане от системата.

С друга промяна се подкрепят младите таланти в областта на математиката и природните науки. Създава се нов вид специализирани училища - математически и природоматематически гимназии, които ще приемат ученици още след 4. клас. Това означава, че всички в момента математически и природоматематически гимназии се преобразуват в специализирани. Учениците в тях не само че ще получат профилирана подготовка по математика и природни науки, но и ще могат да продължат обучението си без да кандидатстват отново след 7. клас. Ако желаят, могат да кандидатстват в друго училище, а освободените места ще се запълват с нови ученици. Училищата ще могат да обявяват и допълнителен прием.

Съществен акцент се поставя и на оценяването - както на учениците, така и на учителите. Променя се философията на изпитването на децата - от проверка на фактологични знания към оценяване на уменията, свързани с реалния живот, критичното мислене и социално-емоционалното развитие. Този модел ще помогне за проследяване на личния напредък на всяко дете, за установяване на неговите силни и слаби страни, с които да разгърне цялостно потенциала си.

Атестацията на учителите и директорите ще се замени с далеч по-облекчена ежегодна оценка за тяхната работа, която да има едновременно проследяваща, но и мотивираща и развиваща функция. Оценката ще бъде основание за професионалното израстване на педагогическите специалисти, но и за освобождаване от длъжността при несправяне със задълженията.

Заложени са и нови два кариерни статута - базови учители, които да подпомагат студентите в педагогическата практика, и методици по различни учебни предмети, осигуряващи системна подкрепа на учителите на местно ниво, предаде "Инвестор".

Предвижда се и въвеждане на ежегодна квалификация с нови форми на обучение, които да отговарят на реалните потребности и резултати от обучението - вътре в училището, и в различни институции, за които ще бъдат издавани кредити. Самите кредити следва да удостоверяват и доказват придобити професионални компетентности, а не да са единствено измерител на академични часове и прекарано време.

Заедно с това се планира и създаването на информационна система към регистъра с квалификационните програми, чрез която да се наблюдават в реално време както провежданите обучения, така и рейтингът на квалификационните програми. Целта е да има по-добра връзка между обучението, придобитите умения и- кариерното израстване на учителите, включително и връзка с висшето образование и професионалните степени.

Друга промяна дава възможност на общините съвместно с РУО да регулират приема на ученици по места, така че да не се допуска концентрация на деца от уязвими групи в едно училище, а да бъдат разпределяни равномерно в образователните институции. Кметовете следва да засилят контрола за обхват на учениците, така че в още по-голяма степен да се ограничи отпадането на деца от образователната система. Местната власт запазва правото си да обявява неучебен ден за училищата на тяхна територия, но това може да се случва само за празника на общината. Във всички останали извънредни ситуации те ще могат да предлагат на министъра на образованието и науката да обявява неучебни дни. 

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за първата събота на декември: Овенът да се готви за никулденски купон, но да пази здравето си. Лъвът да не харчи излишно САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за първата събота на декември: Овенът да се готви за никулденски купон, но да пази здравето си. Лъвът да не харчи излишно
ПИК TV x
Проф. Рачев С ШОК ПРОГНОЗА пред ПИК TV: Никулден идва с пролетни температури, а после... (ВИДЕО) Проф. Рачев С ШОК ПРОГНОЗА пред ПИК TV: Никулден идва с пролетни температури, а после... (ВИДЕО)
ново
Днес: 53
горещо
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК