ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Колко лева изплати Фондът за гарантирани вземания на работниците и служителите и колко души получиха неизплатените си заплати до момента след приетите и влезли в сила от началото на 2018 г. промени в законодателството, предложени и внесени от омбудсмана Мая Манолова и колко граждани се жалваха от лоша администрация, нарушени потребителски и социални права, право на здравеопазване, чиста околна среда, образование и др. ще отчете общественият защитник Мая Манолова от 11.00 часа в институцията (ул. Георг Вашингтон № 22).
Повод за пресконференцията е отбелязването на три години от избора на Мая Манолова за омбудсман на Република България от Народното събрание.
На 30 юли 2015 година Мая Манолова бе избрана за омбудсман на Р България от Народното събрание. След първата година от встъпването си в длъжност Манолова отчете, че са били подадени над 8000 жалби до нея, а съдействие се получили над 20 000 човека. Сферите, в които най-много е съдействала тогава тя са: топлоснабдяването, електроснабдяването, телефонните услуги, хората с увреждания, здравеопазването. Тя отчете като най-голямата си битка тази, свързана с топлофикациите. Тогава започна и борбата ѝ с работата на частните съдебни изпълнители, колекторските фирми, бързите кредити.
През 2016 година в институцията на омбудсмана са постъпили рекорден брой жалби и сигнали. Общо подадените жалби и сигнали са били 10 640, като около 30% от тях са срещу монополни дружества и доставчици на обществени услуги. Най-много жалби и сигнали през 2016 г. са постъпили срещу Топлофикация - 882, следвана от мобилни оператори - 531 и електро оператори - 502, срещу ВиК дружества - 422, банки - 314, и арбитражни съдилища - 128. По думите й 14% от жалбите са срещу нарушени социални права на българите, а срещу нарушено право на собственост – 11%. Най-голям брой от жалбите постъпват по интернет – 40%. 38% са подадени с писма, а 22% от граждани, които са посетили приемната на омбудсмана. Приключените проверки по жалби на граждани са 9 675. Общо 27 037 души са получили непосредствено съдействие и подкрепа от институцията през изминалата година. Общественият защитник е внесла в парламента 11 законодателни инициативи, проведени са 5 публични кампании, част от които ще продължават и през следващата година. Били са отправени 4 жалби до Конституционния съд, 2 жалби до Върховния касационен съд и до Върховния административен съд, а институцията е организирала 18 дискусии и кръгли маси по важни за българските граждани теми.
На 30 март 2018 г. омбудсманът на Р България Мая Манолова внесе в деловодството на парламента Годишния отчет за работата на институцията през 2017 година. 34 908 граждани са се обърнали за помощ и съдействие към омбудсмана през миналата година. 22 369 от тях са приети и консултирани. Мая Манолова посочи, че с 20% нараства броят на жалбите, в сравнение с 2016 година. 12 539 жалби от общо 12 635 са приключени. По тях са отправени над 1800 препоръки до различни институции, като всяка втора е изпълнена. 3060 от жалбите на гражданите до омбудсмана са срещу монополните дружества. Следващите по брой са жалбите за неплатени заплати, трудова експлоатация, проблеми с пенсионирането, както и тези, свързани с изпълнителното производство. Омбудсманът отчете увеличение на жалбите, свързани със свръхзадлъжнялостта на българите, които са 1752. По думите на Манолова през 2017 година е нараснал броят на жалбите, но и на свършената работа и решените проблеми на българите. Омбудсманът изтъкна, че институцията е показала, че работи прозрачно, без да дели жалбоподателите по етнос, народност или социално положение. Институцията омбудсмана е била в 97 населени през 2017 година по конкретни проблеми на граждани. Проведени са над 20 кръгли маси и обществени дискусии. 10 са законодателните инициативи, които са завършили с решения на парламента.


