ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
До сега медицинският хеликоптер кацаше тук само по време на тренировъчни полети. Много скоро обаче, в през юни или поне се надяваме да е така, на него ще можем да разчитаме и за реални спасителни акции. Тъй като транспортният министър съобщи, че от днес всички пилоти са завършили успешно своето обучение. От МЗ съобщиха, че такова предстои за медицинските екипи. В координационната централа на Центъра за въздушна Спешна помощ в София вече има подготвени кадри, които ще решават кога и къде да изпратят въздушна линейка. Във всяка диспечерска смяна ще дежурят един лекар и четири медицински сестри. Решението къде и кога да се изпрати хеликоптер ще взима медикът.
Велин е от сертифицираните пилоти за медицинския хеликоптер. В последните месеци е преминал през редица обучения. Има над 70 полета, в които е трябвало да реагира при отказ на двигател.
"Всички видове откази, които са публикувани в ръководството за летателна експлоатация, са оттренирани по възможно най-добър начин", каза пред БНТ Велин Андреев, пилот на вертолет в "България Хели Мед Сървиз".
Казва, че в управлението на машината разлика няма, но процедурите са различни.
"Има изисквания, има предизвикателства - едно от които е кацането на площадки, както е това болнично вертолетно летище тук, което се намира в градска среда, затова ние сме преминали обучение за изпълнение на определени профили", допълни Велин Андреев, пилот на вертолет в "България Хели Мед Сървиз".
"Снощи получих доклад от оператора "България Хели Мед Сървиз", че е приключило обучението на всички пилоти, преминало е успешно и от вчера операторът вече е в експлоатация и може да извършва дейности по спешна медицинска помощ. Вече е придобил абсолютни пълни права така, както се изисква по регламент", каза Георги Гвоздейков, служебен министър на транспорта.
За да бъде успешна всяка мисия, на първо място трябва да е осигурена безопасността на екипажа и на медицинския екип.
"Това е професия, работа е. Ние сме обучени да правим това".
- Има ли момент, в който емоцията взима превес?
"Не трябва да има такъв момент. Трябва да си спазваме правилата, процедурите, за да може всичко да е безопасно. Емоцията си е за вкъщи".
И макар хеликоптерът вече да е на разположение за реални спасителни акции, все още не сме готови за тяхното изпълнение.
"Предстоят вече синхронизации с МЗ, тъй като спешната медицинска помощ вече се управлява от МЗ", уточни Георги Гвоздейков, служебен министър на транспорта.
А в позиция за "По света и у нас" от здравното министерство уточниха.
Министерство на здравеопазването:
"След приключване на обучението на пилотите и подготовката на транспортната част, предстои тестови полет с медицински екип на борда на хеликоптера, както и обучение за работа със сертифицираното медицинско оборудване. Финалната подготовка, която включва и експерти от Леонардо, следва да приключи до края на месец май".
Чак след това може да започне реалното изпълнение на мисии.