EOS България с антикризисни мерки за малки и средни предприятия
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Развитието на родната ни икономика се крепи на раменете на малкия и среден бизнес. Той обаче често е разтърсван от сериозни вътрешни проблеми – нередовни плащания, липса на информация и инструменти за управление на вземания, натрупани задължения, липса на оборотни средства, с които бизнесът да се развива.
Почти всеки се е сблъсквал в своята практика с просрочени плащания, като често пъти се случва фирмите да бъдат в позицията на такива, на които дължат пари, но и в позицията на некоректни платци. Този процес е естествен, защото на практика се получава “омагьосан” кръг – на нас ни дължат пари и съответно ние не можем да платим своите задължения към трети страни.
По данни на Българската стопанска камара междуфирмената задлъжнялост към края на 2012 година продължава да расте и вече достига 169 млрд. лева.
Изследване, направено по поръчка на EOS България, показва, че тенденцията за налагане на отложено плащане е категорична – 84% от компаниите го посочват като най-често използван метод. Сроковете на плащане правят дейността на компаниите несигурна и неконкурентоспособна.
Средно на фирма се падат по 20 клиенти, които бавят плащанията, като броят при локалните компании е значително по-голям, около 33, докато при износителите той е около 7. Средният размер на вземания на клиент е малко над 80 хил. лв., като половината компании не могат да определят сумата на забавените плащания.
Какъв е изходът от тази ситуация?
Една от най-честите заблуди сред малкия и среден бизнес е, че трябва да сме толерантни и да изчакваме поне няколко месеца, преди да обезпокоим клиентите си и да потърсим забавените им плащания. Смята се, че в противен случай ще обидим нашите партньори и те няма да искат да работят с нас в бъдеще.
Проучването на EOS България показва още, че българските компании са много толерантни и изчакват средно по 147 дни, което прави 5 месеца, преди да потърсят специализирана помощ.
Изходът се крие в добрата финансова дисциплина – намаляване на толерантността към длъжниците и търсене на експертна помощ от специализирани агенции. Пример за това са финансовите институции. Те, поради естеството на работата си, имат висока финансова култура и дисциплина и ползват услугите на колекторски фирми най-късно 30 дни след просроченото плащане. Това естествено води до висока успеваемост при събирането на задълженията.
Колекторските агенции стават партньори и финансови съветници на малкия и среден бизнес в България, обучават служителите на компаниите как най-правилно да подходят при поява на задължение, кога и с какви средства да реагират, така че да се гарантира успешния краен резултат.
* Информация на партньор на ПИК


