ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
В разгара на лятото и на ваканциите пътуването по родните шосета се превърна в ад. На фона на километричните задръствания заради ремонти и катастрофи, температурните рекорди и скъпите горива шофьорите се сблъскаха с още един проблем - дефицит на месечни винетки. След като от 1 януари правителството реши да вдигне пътните такси, месечният стикер струва 30 лева, а седмичният - 15 лева.Ако човек планира да кръстосва родните пътища трийсетина дни, а не може да си намери такъв стикер, излиза, че трябва да си купи 4 или дори 5 седмични винетки, всяка от които струва 15 лева. Може да си купи и годишна - за 97 лева, нищо, че не му трябва. Глобата за липса на винетка е 300 лева, пише "Сега".
За липсата на стикери с 1-месечна валидност алармираха пътуващи от София към морските курорти, които разказаха за безуспешните си опити да се сдобият със заветния документ за платена пътна такса. Те се отбивали на всяка бензиностанция по околовръстното шосе от "Овча купел" до "Ботевградско шосе", но ударили на камък и накрая се принудили да купят седмична винетка. Месечните винетки се ползват и от много чужди туристи на Черно море, в Гърция и от транзитно преминаващите през страната.
От Агенция "Пътна инфраструктура" не знаеха, че има проблем. "Бензиностанциите вероятно не са подали заявките си навреме, ще има доставка, но по график - а именно в петък, 5 август, АПИ ще предостави на дистрибуторската мрежа още 10 000 месечни винетки за леки автомобили, 200 000 седмични за леки автомобили и 200 000 дневни стикери за камиони", обясниха от агенцията.
Проверка на в. "Сега" установи, че в няколко произволни бензиностанции на изходите на столицата действително няма месечни стикери. "В петък и събота се изчерпаха, тези дни е голямото пътуване. Но за съжаление не се приемат поръчки за доставка в събота и неделя. Като се даде заявка, идват на следващия ден или до 72 часа, т.е. след два дни", разказа управителка на една от големите вериги бензиностанции в София. Според нея организацията на отговорните доставчици не е добра. В друг подобен обект разказаха, че често при поръчка за 60 стикера се доставяли само 30 неизвестно защо.
Според официалния отговор на АПИ обаче всеки ден може да се пускат заявки, а обект без стикери "най-вероятно не е подал своевременно заявка". В случая става дума за поне десет недобре ориентирани в заявките обекта. "По-голяма част от крайните пунктове за дистрибуция оперират коректно с наличните и необходими количества стикери за търговски обекти и изпращат своевременно своите заявки, така че да ограничат вероятността от изчерпване на необходимите стикери. Заявките се изпълняват в максимално кратък срок. Обектите нямат ограничения за изпращане на заявки, такива могат да се подават всеки ден", увериха от пътната агенция. В последната седмица на юли са продадени над 97 хил. седмични винетки за леки автомобили.
Оказа се, че няма и на кого да подадеш сигнал за липсващи винетки, защото отговорността е размита между много звена. За разпространението на винетките отговаря консорциум между "Български пощи" и компанията "ВИП Секюрити". От държавното дружество обясниха, че при тях проблем с наличието на винетки нямало. От частната охранителна фирма препратиха към Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която е възложител на поръчката. На сайта на АПИ има списък с всички дистрибуторски пунктове, в които може да се купи винетка. Посочените в списъка телефони обаче в много случаи не вършат работа - веднъж номерът се оказа на наемодателя на обекта, друг път никой не се обажда, а при трети се включи факс. В сайта на пътната агенция също са посочени телефони на отдел за винетните стикери - от там препращат на друг вътрешен номер, на който никой не вдига.
Ад под небето
Междувременно МВР и пътната агенция превърнаха неделята в същинско изпитание за шофьорите, които се прибираха от морето по прехвалените магистрали. На "Тракия" по обяд лека катастрофа предизвика гигантско задръстване и хората, повечето с малки деца, стояха часове наред блокирани при 40 градуса по трасето между Ямбол и Сливен. Никой не застана да отклонява потока и в резултат 2 км се минаваха за два часа. Хората звънели в АПИ и на тел. 112, но само разбрали, че на магистралата има произшествие и шофьорите трябва да се движат с повишено внимание, защото движението е "ограничено" в "изпреварващата и активната лента". Нещата се променили, след като хората започнали да звънят по редакциите на вестниците и телевизиите.
От полицията в Сливен обясниха пред "Сега", че при катастрофата са нанесени щети на три автомобила. Инцидентът е предизвикан от четвърти водач, който е избягал от мястото. И трите коли излезли от пътя и паднали в канавката. Щетите по тях били сериозни и нямало как да излязат на собствен ход. Затова се наложило да се викат специализирани машини, които да ги теглят една по една. Именно тази техника била главната причина да се пътува само по една лента на магистралата и да се стигне до задръстването.
КАТ и АПИ се държат също толкова безотговорно и в няколкото участъка, които се ремонтират на "Хемус". Преди тунела "Витиня" в посока София в неделя също се виеха огромни опашки, защото колите от трите ленти трябваше в последния момент да се слеят в една колона. Стигна се дотам, че в тунела, където няма никакъв кислород, колите спираха, а изходът на тунела масово се пълнеше с прегрели автомобили.