ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Новата отсечка на столичното метро, която вече стига до „Младост 4” и до летището, извози таксиметровите шофьори и намали драстично приходите им. Водачите на жълти коли дълго време разчитаха на отдалечеността на тези квартали от центъра на града и неудобния транспорт, за да си докарват прилични печалби, пише в. "Монитор".
Един курс от летището до Народното събрание например излиза между 10 и 12 лева. В зависимост от шофьора обаче цената може да стигне и до 20 лева. Ако пък се качи чужденец, който не знае, че апаратът отчита в левове, а не в евро тогава печалбата е двойна. Същото е положението и с „Младост 4”, където работещите в Бизнес парка едва се дореждаха за свободно такси. След като се откри линията на метрото за там обаче клиентелата секна рязко. Дори стоянката там вече е празна.
„Не можем да виним хората. За курс от „Младост 4” до най-близката станция на метрото аз им взимам между 5 и 7 лева, понякога и 10, ако искат да стигнат до Орлов мост. Да не са луди да ми дават на мен тия пари, когато могат да се приберат за едно левче с метрото”, разказа пред „Монитор” таксиметров шофьор от голяма столична компания. Той и колегите му се оплакват, че вече трудно изкарват по 40 лева на ден, от които трябва да си платят арендата на колата – 25 лева и да сипят гориво. Липса на клиенти за тях имало и пред The Mall на бул. „Цариградско шосе”, въпреки че доскоро „кола не се заседявала празна повече от минута”.
За да избият загубите от деня когато железницата работи, таксиджиите са се заели да кръстосват нощна София с надеждата за по-хубав курс. Нощем тарифата на много от такситата обаче е много по-висока от официално обявената в колите 0,88 лв., проучи „Монитор”.
Стоянките в центъра на София са пълни с чакащи таксита, а в малките часове те задръстват и улиците пред входовете на нощните заведения. При пробег от 10 километра например на нощната тарифа апаратът вместо да отчете 9 лв., показва 15-20 лв. при положение, че почти няма движение по улиците и разстоянието се изминава за десетина минути. За 5 км. по същата тарифа сметката излиза 8-9 лв.
Това се получава при пътуване с наети на улицата таксита от големи известни компании, не става въпрос за „копърки“. Просто обявената тарифа по никакъв начин не се връзва с отчетеното от апарата.
Заради спада на клиентелата много таксиджии предлагат колите си под наем, с надеждата за поне някакви сигурни доходи. Ако доскоро за седмица ползване на жълтия автомобил се плащаше 180 лева, сега цената е спаднала до под 100 лева, като дори уикендът е безплатен.
Образуваха второ дело срещу Uber
По сигнал на превозвачите 400 нови жълти коли се появили в София. омисията за защита на конкуренцията образува второ дело в рамките на един месец срещу компанията за споделени превози Uber. Причината за производството е нелоялна конкуренция. Смята се, че компанията извършва превози на по-ниски цени от тези на такситата, при положение, не плаща лиценз за всеки автомобил и не подлежи на никакви проверки, регулация и санкции.
Образуваното дело е по сигнал на най-голямата фирма за таксиметрови превози у нас. Второто производство обаче е насочено срещу българското дружество „Юбер България”, докато първото дело разглежда като ответници фирмите отговорни за дейността му - Uber BV - Холандия, и Rasier Operations – Холандия.
Компанията Uber, в която частни шофьори извършват превози като таксита се появи у нас в края на миналата година. Още със стартирането си таксиджиите се заканиха, че ще излязат на протест ако фирмата не бъде забранена у нас. Те се оплакваха, че колите на Uber, които се поръчват по интернет им вземали клиентите и ги обричали на бавна смърт. Много хора обаче смятат, че колите на технологичната компания са по-нови, шофьорите са по-интелигентни и хигиената им винаги е на ниво.
Въпреки ударите срещу такситата, за които все няма клиенти, само в София са били регистрирани 400 нови жълти коли. Така през тази година цели 5600 таксита щъкат за клиенти из града. Увеличението им се дължи на факта, че през миналото лятото парламентът вдигна ограничението възрастта на колите да е 10 години. Така вече ни возят ветерани, които може да са 15-годишни.
Съгласно Закона за автомобилните превози общинските съвети са длъжни да определят минимални и максимални цени за таксиметров превоз за един километър пробег валидни за територията на всяка отделна община. Текстът за минималната цена пък беше въведена през миналата година най-вече заради оплаквания на таксиметрови фирми от провинцията от дъмпинг на техни конкуренти. През миналата година общинските съвети във Пловдив, Варна и Бургас въведоха минимални прагове на тарифите, но в столицата такова решение все още не е прието. Максималната цена на такситата в София е 1,30 лв./км, като не се очаква общинският съвет да пипа този таван през тази година, тъй като той е достатъчно далеч от средните тарифи.
Министър Ивайло Московски: 30 часа за взимане на книжка са недостатъчни
„30 часа за взимане на правоспособност за управление на автомобил са абсолютно недостатъчни”. Това заяви вчера транспортният министър Ивайло Московски. „Трябва да се върнат и полигоните за кандидат-шофьорите”, категоричен бе той. Относно готвените промени в Закона за движение по пътищата министърът заяви, че е привърженик на най-крайните мерки „Това означава крайни дисциплиниращи дейности”, обясни още Московски. Транспортният министър съобщи, че вече е възложил на ИА „Автомобилна администрация” съвместно с парламентарната транспортна комисия да обсъдят възможните допълнителни законодателни промени.
Специално пригодените места за практическата подготовка на шофьори бяха премахнати през 1997 г. Причината беше, че водачите биха се научили много по-добре да управляват автомобила в реалната пътна обстановка. От бранша предлагат с неопитните водачи да не карат без придружител след получаване на книжка. Има идеи и на младите водачи да не се разрешава управлението на мощни коли. Настоява се и за повече часове извънградско и нощно кормуване. Причината е, че по тъмно и извън населените места стават най-сериозните катастрофи, с най-много жертви.
Освен това експертите искат всеки кандидат-шофьор да минава и през задължително препитване по техническата част на автомобила
а не това да се прави формално, както често става сега. Според тях 30% от въпросите нямат нищо общо с шофьорския изпит, а други 20 - 50 на сто са подвеждащи и заблуждаващи.


