Милена Дамянова: Подготовката на ИТ-специалисти се нуждае от цялостна визия
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
„Софтуерната индустрия е в задънена улица. За да отговорим на потребностите от квалифицирани кадри за ИТ-сектора, е необходимо разписването на цялостна визия за подготовката на специалисти с адекватно образование“, заяви председателят на Комисията по образованието и науката в 43-тото Народно събрание Милена Дамянова по време на кръгла маса за реформите във висшето образование. Дискусията с лидерите на Студентските съвети във висшите училища се проведе във вторник вечерта в рамките на традиционния Зимен университет, организиран от Националното представителство на студентските съвети.
„Защо да внасяме специалисти от чужбина, след като можем да си ги произведем тук, в България“, каза Дамянова. Според нея за целта е необходимо браншовите организации да се включат активно в обсъждането на план-приема във висшите училища. Когато например се откриват нови професионални направления и специалности във висшите училища, браншовите организации остават извън обсъждането на план-приема, посочи Дамянова, като цитира проекта на постановление за условията и реда за утвърждаване на приема на студенти във висшите училища. Според проекта в комисията, която ще определя броя на студентите и докторантите в нови направления и специалности, ще влизат само представители на министерствата на труда и социалната политика, на образованието и други ресорни министерства. Институциите отново се затварят, а бизнесът го няма, за да каже дали тези нови специалности са необходими и ефективни, коментира председателят на парламентарната комисия по образованието. Според Милена Дамянова друга важна стъпка за подготовката на ИТ-кадри е създаването на програми за преквалификация и припомни, че това е изискване, за което бизнесът отдавна настоява. „Щом бизнесът изпитва остра нужда от кадри, трябва студентите или завършилите в друга специалност да имат възможността да се преквалифицират. Тези програми обаче трябва да се одобряват от специалистите в тази индустрия, за да се получи ефективно образование, което да отговори на нуждите на бизнеса“, предложи председателят на образователната комисия. Дамянова припомни, че нова мярка за преодоляване на дефицита от кадри е приемането на повече студенти в направленията „Информатика и компютърни науки“, „Комуникационна и компютърна техника“ и „Математика“. За тези специалности броят на приеманите студенти и докторанти ще е равен на свободния капацитет в съответното висше училище, съобщи още Милена Дамянова. Друга промяна е свързана с участието на браншовите организации в планирането на държавната поръчка за софтуерните специалности.
„Системата за прием във висшите училища ще се усъвършенства и ще е съобразена с резултатите от оценяването на професионалните направления, като за тези с най-ниски показатели да се одобрява прием. Предвижда се значително диференциране на финансирането според качеството на образованието и реализацията на завършилите – не по-малко от 25 на сто, за 2016 г. Тези промени в Закона за висшето образование вече са обнародвани в Държавен вестник, брой 17 от 1 март, и са част от реформата във висшето образование“, посочи Дамянова. При финансирането, което зависи от качеството на обучение, ще се взимат предвид оценката от програмната акредитация на съответното професионално направление, реализацията на завършилите студенти и резултатите от научната дейност – „присъствие“ в международните бази данни и броя на докторските програми.
Изправени сме пред доста предизвикателства и едно от тях е желанието реформата изобщо да се случи, отбеляза Дамянова. Тя е категорична, че следващите стъпки от реформата са свързани с промени в Закона за академичния състав и особено с акредитацията на висшите училища, като се въведе възможността за програмна акредитация от чуждестранна агенция- член на Европейската асоциация за осигуряване на качеството на висшето образование (ENQA). Без конкуренция няма да имаме качествено образование, подчерта Дамянова. Според народния представител от ГЕРБ осигуряването на подготвени специалисти е свързано с подобряване на условията за вътрешна мобилност на студентите и преструктуриране на учебните планове и програми, за могат студентите едновременно да учат и работят по специалността.
По време на дискусията студентите повдигнаха проблеми, свързани с прозрачността и отчетността на ректорските ръководства на висшите училища, финансирането на висшите училища според реализацията на завършилите студенти и преподаването на хабилитирани лица в повече от две висши училища. Студенти от Държавната музикална академия поставиха и въпроса за подготовката на учители за средните училища за обучението по изкуства и реализацията им на пазара на труда. Дамянова покани студентите да направят заедно с Комисията по образованието и науката кампания сред децата и учениците за възпитаване на любов към изкуствата. Любовта към изкуствата не може да се възпитава по задължение, затова ви каня да организираме заедно такава кампания сред подрастващите, обърна се Милена Дамянова към студентите.