Министерството на финансите разработва цялостна стратегия за преминаване през граничните пунктове на страната
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Досега не е разработвана цялостна стратегия за преминаване през граничните пунктове на страната и прилежащата към тях инфраструктура. Сега финансовото министерство и агенция "Митници" разработват такава стратегия за модернизация на ГКПП за облекчаване на пропускателната им способност и за ефективен граничен контрол, съобщи в НС служебният вицепремиер и министър на финансите Людмила Петкова.
През гранични пунктове "Капитан Андреево" и "Лесово" се обработват 32 процента от камионите, които минават през страната. Средната обработка на товарни превозни средства на "Капитан Андреево" за 2023 година е 2855 камиона на ден. Преди влизането им в България те минават на проверки и в Турция, които продължат еднакво дълго като нашите. Идентична е ситуацията и на "Лесово" - там на ден за 2023 година средно минават 1330 камиона или 56 на час.
На румънската граница забавянето на трафика е заради по-бавната обработка от румънска страна, каза Людмила Петкова. Там всеки камион се проверява с уред, наречен туптящо сърце, което отнема между 10 и 15 минути. Румънците често искат спиране на товарния трафик към тях, за да могат да го обработят. Сега се прави ремонт на моста при Русе, което допълнително забавя преминаването на автомобилите, посочи Петкова.
На границата с Гърция при "Кулата" опашките с камиони са заради инфраструктурна ограниченост на пункта и наличието на леки коли през туристическия сезон и през празничните дни.
Тези проблеми не са отсега, а от много години, но не са обсъждани. Инфраструктурата на граничните пунктове е от 80-те години. ГКПП на България са планирани за трафик от 2 млн. пътни превозни средства годишно. През годините трафикът се увеличава, но никога не е анализиран. Към момента трафикът, който минава през граничните пунктове, е 4,7 млн. превозни средства при същата инфраструктура. Прогнозите са, че до 2029 година трафикът ще се вдигне до 10 млн. превозни средства на година. Това налага спешни мерки за реконструкция и модернизация на граничните пунктове, каза Петкова.
За периода 2024-2032 година Агенция "Митници" планира модернизация и разширения на граничните пунктове към Турция, Сърбия и Република Северна Македония и на пътищата към тях. По отношение на пунктове с Турция се предвижда до 2026 година реконструкция на ГКПП "Капитан Андреево", "Лесово" и "Малко Търново", което включва модернизация на лентите за товарни автомобили, увеличаването им от 3 на 7 на "вход" и от 6 на 8 на "изход", както и на нови дезинфекционни съоръжения. Успоредно с това е необходимо да бъде изграден нов ГКПП "Капитан Андреево" на север от съществуващия и с нов пътен възел на две нива за връзка с магистрала "Марица".
Има и мерки за дигитализация за увеличаване на пропускателната способност на пунктовете с два проекта на Агенция "Митници". Това са проекти за Система за управление на опашките и Система за управление на трафика.
Системата за управление на опашките е само за камиони в направление изход от страната. Тя дава възможност за резервация на времеви слот за преминаване през определен ГКПП. Например при влизане през Русе шофьор на камион може да резервира времеви слот за минаване през "Капитан Андреево" през мобилно приложение. Зоната за изчакване ще се избира от водача, без да се чака на определен паркинг.
Със Системата за управление на трафика камионите ще се насочват към по-облекчено трасе за преминаване. Така ще се предотвратят и корупционни практики за избор на екип при преминаване на границата, поясни Людмила Петкова.
По разпореждане на премиера работна група търси решения на всички въпроси за преминаване на границите и на 30 септември ще излезе с доклад. Ако трябва, резултатите ще бъдат предоставени и пред Народното събрание, каза още Людмила Петкова.
Служебният заместник министър-председател и министър на финансите Людмила Петкова, заедно с други министри, участва в извънредно заседанир на НС и изслушване относно затрудненията при преминаването на границите ни с Гърция, Турция и Румъния и инициативата на Гърция и Турция за намиране на алтернативен транспортен коридор и заобикаляне на България.