Министър Вълчев обясни защо са задължителни маските: Нашата система ще остане с един от най-либералните режими
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Подписах заповед - от утре учениците от 5 до 12 клас влизат в час задължително със защитна маска или шлем. Допуска се вариант за сваляне на маската, ако ученикът бива изпитван. Има два безспорни факта. Първият е, че маските пазят, намаляват епидемичната среда, пречат да се поеме вирусен товар. Едно е човек да го удари камъче, друго - камък или паве. Другият факт - те пречат на активния учебен процес, на достъпа на кислород до мозъка. Затова търсихме гъвкав вариант още от лятото. Още повече - че идва и сезонът на грипа и зимните вируси. Затова носенето на маски е полезно - и за учениците, и за родителите. Това заяви пред БНТ министърът на образованието Красимир Вълчев.
Той поясни, че това, което прави МОН в момента, цели максималното намаляване разпространението на вируси. "Но класната стая си остава място, където ученици и учители остават в една среда часове наред и това я прави рискова", отбеляза той.
Вълчев допълни, че учителите са тези, които ще следят за носенето на маски от учениците. Но от началото на годината вече има установен ритъм в налагането на това правило. Той заяви още, че се препоръчва поне 10-минутно проветряване на класните стаи в междучасието, разбира се, ако атмосферните условия позволяват това.
Образователният министър изтъкна, че носенето на маски в клас цели превенция не само към коронавирус, но и грипните вируси. "Разбира се, че е невъзможно да се предпазим от всички вредители, но ще направим всичко, за да ги ограничим максимално. В момента общото правило е децата под 6 години да не носят маски. Обръщам внимание - нашата система пак ще остане с един от най-либералните режими. Ние трябва да защитим и учениците, и учителите. Заболеваемостта е 1,5% сред учителите като процентът е малко по-висок спрямо населението".
Вълчев разясни какво означават и "гъвкавите форми на обучение": "Това е нецялостно затваряне на системата. Ние не можем да си позволим до края на учебната година учениците или част от тях да бъдат на обучение само в електронна среда вкъщи - това ще доведе до десоциализация, психическа тревожност, непълно усвояване на учебния материал. Продължителното взаимодействие с електронни устройства само по себе си вреди на децата. Те трябва да се върнат в клас поне за малко. Затова говорим за редуване. Но това е общата насока - редуване на паралелки, на класове, като някои приоритетно (7-8 клас) трябва да се върнат за по-дълго в час. Предприемаме диферинциран подход към връщането на учениците в училище. Това е по-трудният подход, отколкото да предприемем централизирания - цялостно затваряне на училищата", заяви той.
Министър Вълчев отбеляза, че ще има компенсация за преодоляване на образователните дефицити - за децата със слаб успех при срочните и годишните оценки. Тази година няма да има екскурзии и зелени училища и няма предпоставки за удължаване на учебната година.
Красимир Вълчев изтъкна, че най-важното е да се запази образователната мотивация на учениците и това е основната задача на МОН и учителския състав.
Той отбеляза, че са разпратени предложения за включване на доброволци в учебния процес - студенти последна година, които да заместват заболелите учители. доброволци не липсват, но засега са недостатъчни, особено в по-малките населени места.


