Министър Еконт готви нов цирк в транспорта - РВД става търговско дружество, а НКЖИ и ДППИ агенции
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Странните трансформации в сектор "Транспорт" под ръководството на Министър Еконт, продължават. След като Николай Събев реши да обединява БДЖ Холдинг с БДЖ-Пътнически превози и БДЖ-Товарни превози, сега си е наумил още по-изумителни реформи. Една от тях отново е в железопътния сектор.
Събев иска Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" (РВД) да стане търговско дружество, а Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) да бъдат преобразувани в изпълнителни агенции.
По този начин релсовото дружество и стопанина на пристанищата ще станат второстепенни бюджетни разпоредители, пише за странните хрумвания на Събев "Офнюз“.
Според специалисти от транспортния сектор в новата идея на министър Събев е много трудно да се намери каквато и да е здрава логика. Бивш транспортен министър коментира, че в Европа няма държава, в която националната железопътна инфраструктура да е собственост на агенция. Подобна трансформация обаче неминуемо ще доведе до аутсорсинг на частни фирми на редица дейности, които в момента се вършат от самата НКЖИ. Същото важи и за ДППИ.
Много странна е и трансформацията на РВД. Според изискванията на Международна организация за гражданска авиация (ICAO) националните авиодиспечерски служби трябва да събират такси, които да са достатъчни, но не и да надвищават разходите за осъществяване на дейността.
Ако РВД стане търговско дружество обаче приходите ще отиват в хазната, а излезе ли на печалба - ще трябва да бъдат намалени таксите за прелитане.
Възможно е и целта на планираните промени в РВД, НКЖИ и ДППИ да е постигането на пълна кадрова чистка във въпросните структури чрез избягване на разпоредбите на закона за публичните предприятия.


