Министър Красимир Вълчев: За първи път в училищата има повече деца от семейства с по-ниско образование на родителите
Последвайте ни в Google News Showcase
От всички бюджетни програми с най-висока обществена възвръщаемост е тази за предучилищното образование. Това заяви пред БНР министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
WINBET – Ранно изплащане за брой голове за първи път в България! (18+)
„Въвеждането на задължителна подготовка на деца на 4 години няма да струва много – допълни той. - Финансираме голяма част от това обучение – 14 млн. лв., но увеличеният обхват от 78% деца до над 90% деца ще струва около 25-30 млн. лв. на годишна база“.
По повод освобождаването от таксите за предучилищна възраст министър Вълчев подчерта: „Всяка една система има солидарност. Все още нямаме решение колко точно ще бъдат средствата, но те ще се допълнят със средствата от държавния бюджет и от средствата от европейския социален фонд“.
Министърът на образованието и културата каза още, че в рамките на програмата за интеграция на ромските деца през последните три години са записани близо 40 000 деца, голяма част от тях в системата на предучилищното образование.
„Основният проблем е културен – отношението към образованието… Трябва да продължим с активността по механизма и е по-важно да ги накараме да ходят ежедневно, защото самото записване е еднократният и по-лесният акт. Имаме и проблем с мотивацията за учене, но това е при всички деца“, анализира министър Вълчев.
Той каза, че за първи път в системата на образованието има повече деца от семейства с по-ниско образование на родителите.
„Това се дължи на демографското възпроизводство. Трябва с повече усилия на всеки един учител да приобщим децата“, заяви Красимир Вълчев.
Образователният министър уточни, че склонността за включване в педагогическата професия се увеличава.
„Имаме тройно-четворно предизвикателство за следващите 10 години – заяви министър Вълчев. - Една страна трябва да има достатъчно учители. При нормална възрастова структура трябва да се пенсионират 25%, а при нас – 45%. Трябва да обезпечим системата с добри учители. Догодина предвиждаме трети стипендии за ученици с най-добри резултати, които се включат в педагогическо образование. Ранният достъп до образование е функция на равния достъп до добър учител. Имаме недостиг по определени дисциплини – предишните години беше по информационни технологии и по английски език, а през следващите години ще бъде по математика, по физика, по химия“.
Дисбалансът при заплащането в сферата на училищното образование и в тази на висшето Красимир Вълчев обясни с модела на регулиране на двете системи и в нивото на отговорност.
„В системата на училищното образование до голяма степен са централно регулирани възнагражденията, докато висшето образование е напълно автономно – каза той. - Средните заплати във висшите училища са над 1 900 лв., но разликата между най-ниските и най-високите е средно 150%, докато в сферата на училищното образование разликата е 40%“.