ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Под известната картина “Мона Лиза” е открит друг портрет с помощта на технология, базирана на отразяване на светлинни лъчи, посочва френски учен, цитиран от BBC News, цитиран от "Фокус". Паскал Коте казва, че е посветил повече от десет години, за да анализира картината с тази технология. Той твърди, че под повърхността на най-знаменитото творение на Леонардо се крие друг портрет. Реконструкцията показва изображение на седящ човек, който гледа настрани. Лувърът отказва да коментира твърденията.
В скритото изображение липсва не само приковаващият поглед на Мона Лиза, но и загадъчната усмивка, която удивлява ценителите на изкуството вече над 500 години. Твърденията на Коте са спорни, а мненията на експертите не са еднозначни.
Уил Гомперц смята, че е напълно нормално един художник да рисува върху вече съществуващо изображение, ако клиентът, поръчал картината помоли за промени. По тази причина не е изненадващо, че под “Мона Лиза” има друго изображение, изтъква експертът.
Пакал Коте, един от основателите на компанията за дигитализация на картини Lumiere Technology в Париж, е имал достъп до творбата на Леонардо през 2004 година. Той е един от създателите на техника, която функционира чрез излъчване на интензивни светлинни лъчи. Светлинните отражения се записват с камера и въз основа на тези данни се възпроизвеждат пластовете на картината, обяснява Коте.
“Мона Лиза” е била обект на няколко научи изследвания в продължение на над 50 години, като последните включват инфрачервени инспекции и мултиспектрално сканиране. Коте заявява обаче, че неговата техника е в състояние да проникне по-дълбоко в картината. “Сега можем да анализираме точно какво се случва вътре в пластовете на картината и да ги обелваме като люспи на лук. Можем да реконструираме хронологията на създаването на картината,” обяснява той.
Смята се, че Леонардо е работил върху картината между 1503 и 1517 година, докато е бил във Флоренция и по-късно във Франция. Самоличността на Мона Лиза е предмет на дебати, но от столетия най-широко разпространената теза е, че тя е Лиза Жерардини - съпруга на флорентински търговец на коприна. Коте твърди, че откритията му оборват тази теория. Според него скритото реконструирано изображение е истинската Лиза, а портретът, наричан повече от 500 години Мона Лиза, в действителност е друга жена.
Професорът по история на изкуството от Оксфордския университет Мартин Кепм не е убеден. Той смята, че скритите пластове не представляват различни портрети, а са част от творческия процес. Изкуствоведът Андрю Греъм-Диксън - автор на новия документален филм на BBC “Тайните на Мона Лиза”, казва, че историческите документи, свързани с картината потвърждават откритията на Коте. “Не се съмнявам, че това е една от историите на века. Вероятно от страна на Лувъра ще има нежелание за промяна на името, тъй като за това става въпрос - трябва да кажем сбогом на Мона Лиза, тя е някой друг,” казва Греъм-Диксън.