Момчил Неков: Образованието и признаването на неформалното обучение са отговорът на безработицата и миграцията
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Платформата за учене през целия живот, чиято задача са политики и проекти в тази посока, провежда за пета поредна година седмицата на „Ученето през целия живот“ в Европейския парламент в Брюксел. Идеята е да се съберат заедно учащи, преподаватели, експерти и политици и да имат възможност да обсъдят в дълбочина дългосрочни концепции за ученето през целия живот. Седмицата на „Ученето през целия живот“ през 2015 г. е важна по две причини – първо, защото Платформата за учене през целия живот отбелязва своята 10-та годишнина и второ - защото 2015 г. ще бъде запомнена с това, че фундаментални ценности и граждански права бяха многократно оспорвани. Тези причини ни напомниха за решаващата роля, която образованието играе в борбата с нездравите идеи, социалното сближаване, толерантността и демокрацията.
В седмицата на „Ученето през целия живот“ евродепутатът Момчил Неков, от Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите, бе домакин на дискусия, посветена на „Ролята на професионалното ориентиране и консултиране по пътя на валидиране на неформалното и самостоятелно образование".
Според Платформата, ученето през целия живот покрива образованието и обучението във всяка възраст и във всички области на живота, било то чрез формално, неформално или самостоятелно такова. Платформата подкрепи през 2012 г. препоръките на Съвета за признаване на тези умения.
Неков запозна участниците с актуалното състояние на процеса на признаване и валидиране на неформалното и самостоятелното учене и ролята на образованието в изграждането на приобщаващи общества. „През 2012 г. Съветът със своите препоръки даде необходимия политическия тласък в страните членки да започне процеса по изготвянето на законови рамки за валидизация на придобитите умения. Някои държави направиха значителен напредък в развиването на съответната правна основа, докато други все още изпитват затруднения в изготвянето на всеобхватни стратегии за валидиране.“, заяви евродепутатът. Той обърна внимание на това, че и в стратегията „Европа 2020“ също се набляга на важността на формалното и неформално образование за постигане на поставените цели. Неков обаче подчерта, че в новия политически и социален контекст са необходими и нови решения. „Миграцията, безработицата, но също така и образованието три от основните опасения на европейските граждани. Дълбоко убеден съм, че образованието е отговорът на всички тези въпроси. По-конкретно създаването на синергия между формалното, неформалното и самостоятелното обучение ще помогне за преодоляване на социалните неравенства, за борбата с безработицата и за интеграция на имигрантите в нашите общества“, каза евродепутатът. Той призова за признаването на неформалното и самостоятелно обучение, не само защото младите хора придобиват правилните умения, знания и компетентности подходящи за нуждите на пазара на труда, но и заради персоналното развитие и превръщането на обучаващите се в проактивни и отговорни граждани.