Последвайте ни в Google News Showcase
Церемонията за връчването на Награда „Пловдив” ще се проведе за пореден път в навечерието на 24 май. Очакват я 12 пловдивчани и творчески формации, а кметът Здравко Димитров ще определи носителя на наградата за цялостно творчество.
Награда "Пловдив", която съществува от десетилетия, обаче е и обект на сериозни нападки от години - най-вече с редицата “недомислия”, както се изразяват критиците й. Най-голямата критика относно Награда "Пловдив" се върти около това, че градът, макар и доста голям, е в същото време малък, опре ли до култура.
"Тук винаги има зависимости, винаги има шуробаджанащина! Какво лошо има да се поканят дори хора от чужбина за комисиите, ако Общината се цели в това да вдигне престижа на наградите за постижения, и тя да е авторитетна, а не като сега: Три пъти съм носител на Награда "Пловдив"! А защо винаги трябва да се дава? Защото творците щели да се сърдят!", обяснява Емил Миразчиев от сдружение “Изкуството днес”.
Спомня си, че преди време един от участниците в комисиите е предложил дори в журитата да има хора от други градове. “И всички ревнаха: нямаме ли достатъчно специалисти в Пловдив!”, припомня той, пише "Марица“.
Шефът на Пловдивската обществена телевизия Евгений Тодоров, който е носител на наградата, подчертава, че от 20 години именно по тази причина не участва в комисиите за присъждането й. Според него наградата за журналистика не бива да се присъжда от колеги.
“Това е контрапродуктивно. Преди години попадах на откровени договорки - сега ще гласувам за тебе, а догодина ти за мене! И така се въртяха наградите”, разказва той. Според него в комисията за наградата за журналистика трябва да има един по-шарен комитет - може и от хора от всички журита. “Когато предложих това, ми опонираха: а кой ще дава наградата по архитектура?”, спомня си той.
Според него другото абсурдно нещо е, че наградата се дава за журналистика само в сферата на културата. В цял свят тя се присъжда за разследваща, гражданска, цялостна журналистика. “А ние даваме за това кой е отразил премиерата на операта или изложбата на модерното изкуство. Това са глупости на търкалета!”, категоричен е Евгений Тодоров.
Арх. Димитър Балджиев, който е автор на новия проект за кино “Космос”, не счита, че трябва да се канят външни хора за определяне на призьорите.
“Очаква се тя да третира някакви проблеми в града. Чуждите архитекти вероятно няма да са толкова компетентни и като архитектура ще оценят нещо ефектно, но не и важно за града. Какъв ефект има то върху Пловдив, само пловдивчани могат да кажат. Затова пловдивчани трябва да присъждат Награда „Пловдив”, убеден е арх. Балджиев.
Сдружението на Емил Миразчиев бе номинирано преди с инициативата “Артпозитив” за раздела “Съвременни мултижанрови изкуства”. И негодува, че тя е присъдена на студентска изложба от пловдивски вуз.
“Какво точно й е мултижанровото на тази изложба? Масовката в журитата не е на добре - искат всички да са доволни и да уйдисат на всеки. Можете ли да си представите Румен Жеков колко пъти е предлаган и да няма Награда “Пловдив”! Кольо Карамфилов също чак през 2004-та бе удостоен по някакъв странен начин. Има много качествени неща, които не влизат в номинациите”, убеден е Миразчиев.
Той смята и че механизмът на номинациите е сбъркан. “Ако направя нещо сериозно, мен кой ще ме предложи? То е нескромно. Повечето, които са предлагани, намират някакъв приятел, който да ги предложи”, разказва той. Затова иска да се назначат по няколко сериозни професионалисти и те да направят комисия, която да е ангажирана дори финансово, но да следи културните процеси през годината.
Той смята, че решението кметът да избира кой да вземе наградата за цялостно творчество също не е добра. "Разбирам да дава награда за волейболни постижения! Трябва да има борд от съветници около кмета, които да решават това и да са ясни тези хора", добавя авангардистът.
През годините има не една и две странни номинации - една година наградата за журналистика получи списание, което в един от броевете си описало квартал “Кючук Париж”! В града има два държавни театъра и един малък частен. Има прекрасна балетна трупа към Държавната опера, един мегаансамбъл “Тракия” и трупата за мюзикъли на Николай Серафимов. Колко номинирани може да има в разделите “Танцово изкуство” и „Театър”? През колко години трябва да се въртят, за да вземат пак наградата?
Най-лесна по отношение на избора е наградата за изобразително изкуство. Само членовете на Дружеството на пловдивските художници са над 450 души! Тази година предложените за приза са Георги Щърбев за юбилейната му изложба “Недовършени сезони” и невероятният илюстратор Борис Стоилов.
За “Танцово изкуство” сега са номинирани ансамбъл “Тракия”, балетът на Операта и Николай Серафимов за мюзикъла “Дали е любов”.
В раздел “Театър” се борят Ивомир Игнатов - Кени от театър “Хенд” с антивоенната комедия “Една голяма, седем малки” и “Солунските съзаклятници” на Драматичен театър. Кукленият театър е номиниран в друга категория.
За фотография номинация има изложбата на фотографа Атанас Кънев и Елена Панайотова, която се казваше “Извън Африка”. В нея бяха показани над 160 фотографии, които двамата са снимали по време на пленер в Кения.