ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
До 2027 година ще пътуваме с влак между София и Скопие, а след 2030 година ще можем да ходим и на море в Албания, защото транспортен коридор номер 8 ще бъде изграден, каза генералният директор на ДП "НКЖИ" инж. Красимир Папукчийски.
По неговите думи, дейностите по коридора доста са напреднали, остава да се обсъди един участък между Северна Македония и Албания близо до Охридското езеро, където ЮНЕСКО не разрешава строителство. Следващият месец се очаква трасето да бъде изчистено, и през септември ще има нова среща на трите железопътни организации в Албания за работа по техническите спецификации на коридор 8.
Дължината на транспортния коридор 8 е около 500 километра. Българската част е София - Перник, Радомир - Гюешево, където ние вече сме с финална разработка на участъка Радомир - Гюешево, със срок на изпълнение 2027 година. Тогава трябва да е готов и участъкът на Северна Македония до България. На наша територия има за изграждане 101 километра. Северна Македония има изпълнители от Скопие до Крива Паланка, като в момента има конкурс за изпълнител от Крива Паланка до Девебаир.
“Тунелът при Девебаир ще се строи съвместно от двете страни“, повтори Красимир Папукчийски.
“Теренът на нашата територия е много тежък - с три тунела и 20 моста, за да се преодолява надморска височина, която генерираше наклон от 31 промила. Сега се гони по-малък наклон - от 13 промила, което е съгласно европейските изисквания“, посочи Папукчийски.
В сряда за пръв път се състоя тристранна среща на високо равнище с представители на Националната компания "Железопътна инфраструктура", "Македонски железници - Инфраструктура" и "Албански железници", на която се обсъди изграждането на транспортния коридор №8. В нея са участвали генералният директор на ДП "НКЖИ" инж. Красимир Папукчийски, генералният директор на "Македонски железници" - Хари Локвенец, и Ани Дирмиши, изпълнителен директор на "Албански железници".
Беше подписано споразумение за сътрудничество за създаване на общоведомствена група. Такава група България има със Северна Македония, която работи по проекта за тунела на Девебаир, който ще е връзката между граничните гари.
“Говорим за Паневропейски коридор, който да отговоря на европейските изисквания, за да може да се използва от всички оператори на железопътната инфраструктура, а в България има 12 такива оператора“, каза Папукчийски.
В Северна Македония и в Албания също се очаква да се явят частни превозвачи.


