ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Открит през 2002 година в архива на шведския кинорежисьор Ингмар Бергман сценарий за сексуалната и социалната революция през 60-те години ще бъде филмиран, почти десет години след смъртта на твореца. „64 минути с Ребека”, писан от легендарния Бергман, когато е бил на 51 години, е открит през 2002 година, когато Бергман дарява архива си на института, носещ неговото име, скрит между хиляди писма, завършени сценарии и снимки.
„Откриването на неизвестен, но завършен сценарий на Бергман е равностойно на намирането на ръкопис на Хемингуей или на Шекспир”, каза Ян Холмберг – ръководител на фондация „Ингмар Бергман”. Известен с протяжното разчепкване на темите за смъртта, самотата и религиозните съмнения, Бергман представя главната героиня Ребека като емоционално отчуждена учителка на глухонеми, която се стреми към сексуално и политическо освобождение през бурното шесто десетилетие на миналия век.
„Това е зрелият творец във върховата си форма, създал един от шедьоврите си”, подчертава Холмберг. Омъжената Ребека отива в секс клуб докато е бременна и решава да остави съпруга си, който е готов да й прости. В писания на ръка материал са засегнати също темите за хомосексуалността, желанието, вината и психическото страдание. Самовглъбеният и консервативен кинотворец обрисува необуздавана ера на сексуална и социална революция в сценарий, който бил първоначално замислен като съвместен проект с други двама гиганти – Федерико Фелини и Акира Куросава. През 1962 година Фелини се свързва с Бергман, за да го пита дали би участвал в троен проект. По-късно, по неясни причини японският режисьор се отказва.
През 1968 година Фелини и Бергман подписват договор с Холивуд за съвместен филм, но тогава италианецът не спазва своята част от уговорката и продуцентите предлагат на Бергман да заснеме филма самостоятелно. Същевременно, поради натиска на телевизията, кинокомпаниите решават да трансформират филма с телевизионен сериал. В сценария обаче има много дръзки секс сцени, хомосексуалност и сексуална агресия, които никога не биха били показани по американска телевизия през 60-те години на миналия век, посочва Холмберг.
Адатиран за радиопиеса, чиято премиера беше на 6 ноември в Швеция, сценарият е режисиран от 72-годишната Сузане Остен – известна шведска кинорежисьорка, която е била в конфликт с Бергман. „Никога не бих поставила пиесата, ако той беше жив. Той беше консервативен старец и стана дори още по-консервативен. Но същевременно беше много чувствителен човек на изкуството”, каза Остен, която смята да режисира кино адаптацията на „64 минути с Ребека” през 2018 година. Хормберг признава, че Бергман ще се обърне в гроба, като разбере, че Остен ще режисира сценария му, но след това ще се успокои и ще осъзнае, че това е страхотен начин да се даде нов живот на наследството му. В края на 60-те години Бергман и Остен често враждуват и са на противоположни страни в политическия и културния бунт. Това ще е феминистка интерпретация на Бергман, прогнозира Холмберг.
Син на лютерански пастор и медицинска сестра, Бергман е роден през 1918 година в шведския град Упсала, северно от Стокхолм и е отгледан в строго религиозна среда, което личи и във филмите му. Бергман има пет брака и 9 деца. Той е режисьор на „Персона”, „Седмият печат”, „Фани и Александър”, „Сцени от един семеен живот”, „Усмивки от една лятна нощ”, „Поляната с дивите ягоди”. Игмар Бергман умира през 2007 година на 89 години на шведския остров Форьо в Балтийско море, където са заснети няколко от филмите му.


