Зам.-министърът на транспорта Петър Киров маскира като успех скандалните данни с риск от загуба на средства
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Скандални данни за реалната усвояемост на еврофондовете, маскирани като „успех“, представиха от висшето ръководство на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) тази сутрин в Русе.
Въпреки че до края на 2013 г. и края на програмния период 2014 – 2020 г. останаха по-малко от три месеца, реално изплатените средства по ключовата за няколко ведомства оперативна програма „Транспорт“ (ОПТ) са едва достигнали половината, а сключените договори едва при това правителство преминали границата от 90%. Това означава, че неминуемо България ще има неусвоени, изгубени или върнати средства от тези за пътна и жп инфраструктура. Както и че за периода 2014 – 2020 може да има ревизия за договорените средства, тъй като страната ни не се справя с усвояването им.
„Изплатените средства по ОП „Транспорт“ достигнаха 50% от бюджета на програмата, което е над 1 милиард евро“, призна зам.-министърът на транспорта Петър Киров по време на откриване на обучителен семинар за журналисти, съобщиха от пресцентъра на ведомството му.
Заместникът на Данаил Папазов бе принуден да признае, че има риск от загуба на средства, но успя да се измъкне: „Друг важен показател е, че за да не се допусне загуба на европейски средства, е сертифицирането на разходи към Еврокомисията , тоест искането за възстановяване на разходи от ЕК“.
По думите му по този показател се постигнал „добър напредък“, като до момента 45% от европейското финансиране по програмата вече било поискано за възстановяване или това са над 730 млн. евро.„Минималната ни цел е до края на годината да докладваме пред ЕК още 106 млн. евро, с което ще елиминираме риска от загуба на средства“, похвали се с плановете си Петър Киров.
Според думите на зам.-министъра паралелно с изпълнението на настоящата програма МТИТС се подготвяла и за новия програмен период. „В него приоритет се дава на екологичния транспорт, каквито са железопътния и водния“, поясни той.
Петър Киров също така уточни, че сред основните приоритети в жп сектора на кабинета „Орешарски“ било завършването на цялото железопътно направление от сръбската до турската и гръцката граници, както и цялостната рехабилитация на жп линията Пловдив – Бургас, известна още като „ЖП „Тракия“ заради допустимата скорост от 160 км в час.
По думите му в момента се извършвала и подготовка за изграждането на интермодален терминал в Русе, който да бъде построен през следващия програмен период: „Като се работи усилено и върху варианти за финансиране на жп линията Русе – Варна“.
Зам.-министърът каза още, че със средства от Инструмента за свързаност на Европа се предвиждало да се финансира и първия участък от жп линията Видин – София, който е до Медковец, както и проекта за подобряване на корабоплаването по р. Дунав, който да се изпълни съвместно с Румъния. В заключение той се оплака, че „списъкът от проекти е дълъг“. „Като основното предизвикателство е да бъде постигнат баланс между нуждите от подобряване на инфраструктурата и наличното финансиране“, отново намекна за недостига на средствата Петър Киров.
По ОПТ за безвъзмездната помощ от 2 022 693 237 евро са подписани почти 100% от договорите, каза пък по темата Галина Василева, която отговаря за еврофондовете в качеството си на Директор Дирекция „Координация на програми и проекти” в МТИТС. От статистиката й стана ясно, че верифицираните разходи са 1 071 566 170 евро, докато изплатените средства са 1 001 723 431 евро. Същевременно сертифицираните разходи към ЕК са за 731 684 286 евро.
Тя обаче не пожела да признае, че реалният показател на усвояемостта са изплатените към изпълнители средства по инфраструктурните проекти, като продължи да борави с „пожелателната статистика“ за европари, които все още не са доказани като разходи: „Основният показател е стойността на сключените договори с изпълнители, който е 1 845 443 397 евро или достигна 92%“ Според думите й този процент бил „постижение за оперативната програма, защото това реално показва усвояемостта на средствата”. „Амбициите са – до края на годината този процент да стане 100%“, похвали се още госпожа Василева.