Необходими са повече инвестиции за разпространяване на ползите от образованието в обществото
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Обзорът на образованието и обучението за 2015 г. показва напредък в образователните постижения в цяла Европа, но сочи, че са нужни инвестиции образованието да стане поприобщаващо, а социалната мобилност да се подобри, съобщава Европейската комисия.
Обзорът на ЕС на образованието и обучението за 2015 г. показва, че по-голям брой държави членки вече са достигнали своите цели за увеличаване на броя на учащите, завършващи по-високи нива на образование, и за свеждане до минимум на броя на преждевременно напускащите училище. Това означава, че Европа е на път да постигне до 2020 г. целите, заложени в стратегията ѝ за растеж и работни места. Този напредък обаче е неравномерен, като са налице различия между и в рамките на държавите членки. Учениците в неравностойно положение и с имигрантски произход са изложени на най-голям риск да не покрият минималните образователни стандарти. Тибор Наврачич, комисар на ЕС по въпросите на образованието, културата, младежта и спорта, заяви: „Образованието е от основно значение за насърчаването на икономическия растеж и за изграждането на сплотени общества. Образователните системи в Европа се подобряват и ето защо е важно ползите от този успех да достигнат и до изложените на най-голям риск. Това изисква нови и по-солидни инвестиции в образованието, за да се гарантира отворена, благотворна и толерантна учебна среда с високо качество за всички.“ Фактите, на които се основава Обзорът, показват, че при 15-годишните с нисък социално-икономически статус вероятността да не придобият основни умения, като езикова и математическа грамотност, е пет пъти по-голяма в сравнение с техните връстници от по-заможните социални слоеве. В него също така изпъква фактът, че при родените в чужбина учащи има два пъти по-голяма вероятност да напуснат преждевременно училище, отколкото при учащите, родени в страната. Това е ситуацията, която се очертава на фона на непрекъснатото орязване на бюджетите за образование, които от 2010 г. насам са намалели с 3,2 % в Европа. Проучването стига до заключението, че е необходим нов подем в инвестициите за образование, за да се изградят поприобщаващи образователни системи в Европа и за да се избегне нарастването на „образователната бедност“, която остава основна причина за безработицата и социалното изключване. В него се отправят препоръки към държавите членки да ориентират тези си действия към подобряване на достъпността, качеството и уместността на системите си за образование и обучение.


