ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Броени дни след като държавата не откри картел при горивата, накъде ще вървят цените на бензина и дизела?
Сега средно литър бензин А-95 можем да заредим за 2,06 лв,, а литър дизел – за 2,05 лв. У нас на колонката горивата са сравнително евтини като крайни цени на фона на другите европейски държави. Преди облагането обаче те са сред най-скъпите в ЕС. Причината за тази разлика е в изключително ниските акцизи, с които се облагат горивата у нас – 0,3 евро. В Холандия и Италия например ставката е два пъти колкото нашата и надхвърля 0,7 евро.
От бранша обясняват скъпото гориво преди данъците и акцизите с големите производствени разходи. Анализаторите обаче – с друго.
"На пазара в България има доминираща компания и доминиращи няколко, които имат интерес да поддържат цената на определени нива – над себестойността им, така че маржът на печалбата им да остава висок", коментира пред Нова телевизия енергийният анализатор Мартин Владимиров.
Засега пазарният дял на малките играчи с ниски цени не притеснявал големите, отчитат експертите. Дали ще се стигне до ценова война ще зависи и от това докога ще зареждаме евтино по тези бензиностанции.
Засега обаче потребителят не се очаква да спечели. Първо – заради идващото лято и ръста на потреблението на горива в сезона на пътуванията. И второ – заради очакван лек ръст на цената на суровия петрол. Така през следващите месеци можем да зареждаме и с 10 стотинки на литър отгоре, прогнозират експертите.