Последвайте ни в Google News Showcase
Първолачета, които досега са изучили само гласните и двe съгласни, могат да четат думи, в които има букви от цялата азбука. Това позволява алтернативен метод за ограмотяване. Няколко такива подхода бяха демонстрирани в своеобразен „майсторски клас” на Васка Атанасова, експерт по начално образование в Регионалното управление по образование в Пловдив.
Нетрадиционни методи вече могат да се прилагат в обучението на първокласниците след промяната в учебните програми по новия Закон за предучилищното и училищното образование, обясни тя. Преди учителите бяха задължени да ограмотяват единствено по начина, по който всички генерации досега са учили буквите, пише още "Марица".
При тъй наречения звуково-аналитико-синтетичен метод изучаваната съгласна М например се свързва задължително с гласна и така усвояването става чрез срички МА, МО, МУ. По новите правила началните учители имат свободата да изберат друг подход.
В 1-б от СУ „Черноризец Храбър” Васка Атанасова демонстрира един от тях - тъй наречения буквен метод. При него на децата се показва например картинка с домат, а отдолу с печатни букви е изписана думата.
Встрани са добавени разпръснати други букви. Без да могат да четат, хлапетата с помощта на визуализацията изричат думата, а после имат задачата да открият буквите в нея сред допълнителнитe отстрани и да ги насложат една върху друга.
По този начин успяват и да я напишат. Ако упражнението се повтаря през няколко дни, чрез вече усвоеното и с помощта на зрителната си памет научават бързо цели думи, като при това ги запомнят с особеностите на правописа, уверява Атанасова.
Друг подход е да се изписват думи с печатни букви на големи картони. Някои майки вече го прилагат и сами у дома, за да направят първи стъпки в ограмотяването на децата си още на възраст около 4-5 г.
На демонстрацията Васка Атанасова показа пред колеги как става това, като първо разгъна такъв „транспарант” със своето име.
Така се представи на непознатите първолачета, като започна и урока по четене. След това в него е предвидено децата да произнасят и виждат написани на картони и своите имена. Така отново, без да са изучили всички букви, могат да се справят с писането на думи.
Първолаците, които още не могат да четат, имат възможност и сами да оценят себе си със специално изработена скала.
В нея критериите гладко, правилно, ясно, умерено и изразително четене също са обозначени с подходящи картинки. Хлапето подбира тези, които смята, че отговарят на показаното от него.