ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Правителството подготвя въвеждане на нова модерна електронна система, която да замени винетните такси. Това заяви министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова при откриването на срещата на върха на министрите по пътна инфраструктура в комплекс "Ривиера" край Варна.
Във форума участват министрите на транспорта Ивайло Московски, на външните работи Даниел Митов, вицепремиерът по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев, експерти от Световната банка.
При откриването министър Павлова посочи, че срещата е първа по рода си, инициирана и подготвена от МРРБ в партньорство с Пътната агенция и Световната банка. Министър Павлова изрази увереност, че настоящият форум ще постави основите на бъдеща поредица от срещи, които ще доведат да успешното развитие на транспортните връзки в Югоизточна Европа. Според Павлова въвеждането на новата електронна система в България ще доведе до по-голяма справедливост, тъй като ще плащат повече тези, които се движат повече по пътната мрежа.
Тя каза още, че в разработването на проекта участват и експерти на Световната банка. Необходимо е да опитваме да моделираме транспортните потоци в страната, а не да ги следваме, посочи вицепремиерът Дончев, цитиран от БТА.
По думите му на държавата не са й нужни пътища-паметници, като за целта трябва да се планира предварително и да се изграждат пътни връзки с международния трафик.
Вицепремиерът каза още, че трябва да се мисли и върху това, че настоящите модели за финансиране на нова мрежа се изчерпват в края на този програмен период, което означава, че трябва да се търсят нови варианти. Като проблем министърът на транспорта Московски посочи разликата в таксите за транзитно преминаване през нашата страна в сравнение с останалите.
По думите му средното разстояние за преминаване през България е 400 километра, а дневната винетка е 10 евро. Сумата е в пъти по-малка от другите държави, каза Московски.
Той посочи, че годишно у нас се събират около 160 милиона лева от винетки, а за поддръжката на мрежата са необходими близо 600 милиона.
Според министъра разминавания между размера на таксите и реалната издръжка има и при жп транспорта, а всичко това води до голяма тежест върху държавния бюджет.