ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Пред завършване са 8 км. велоалеи в Стара Загора, които се изграждат по проекта за интегриран градски транспорт. Те започват от най-западния кв. „Железник“, преминават край новия парк, парк „Тракия“, парк „Пети октомври“, парк „Ал. Стамболийски, парк „М.М.Кусев“ и стигат до езерото „Загорка“ и парк „Зеленият клин“.
Целта на строителството им е да свържат местата за рекреация и зелените площи в града. По всички велоалеи ще бъдат поставени ограничителни колчета, а там където те преминават край входове на жилищни кооперации, ще бъдат поставени знаци. Това съобщи днес кметът на Община Стара Загора Живко Тодоров, по време на среща с граждани и медии, които поставиха много въпроси.
Търсят се решения, които са балансирани и оптимални. Ползите от проекта са много повече от съмненията, които има в момента. Процесът не е краен, с годините трасето ще се увеличава, увери кметът.
Стойността на 8-те километра изградени велоалеи в Стара Загора е 1 млн. 840 х. лв. без ДДС. Общината ще търси възможности за финансиране по други европроекти, за бъдат продължени велоалеите до кварталите - „Самара“, „Колю Ганчев“ и „Зора“. В старите паркове велоалеите ще бъдат само очертани, без допълнително строителство.
Само 150 м от 8-километровото трасе на велоалеите преминават върху подновените през 2012 г. нови тротоари, уточни кметът. Плочките бехатон се отстраняват, но ще бъдат използвани на други места. Преминаващата през централната улица „Ц.С.Велики“ велоалея е по-висока от нивото на асфалта, защото е съобразена с проекта на младите архитекти за пешеходната зона, който ще бъде изпълнен на по-късен етап, стана ясно още по време на срещата, в която участваха зам.-кметът Йордан Николов, ресорният зам.-кмет по строителството Янчо Калоянов, проектантът Григор Перчиклийски и изпълнителят Даниел Аттарян .
Подробно беше разяснено, че проектното решение е съобразено с Наредба № 1 за проектиране на пътища и Наредба № 2 за планиране и проектиране на комуникационно- транспортните системи на урбанизираните територии, както и с габаритите на съществуващите улици и тротоари, положението на стълбовете от електроразпределителната и контактна мрежа и съществущата дървесна растителност. Наложило се е няколко дървета по трасето на велоалеите да бъдат отрязани. На мястото на всяко отрязано дърво общината засажда поне три нови, увери Живко Тодоров.
Проектантът на велоалеите разясни, че те са с различни размери, в зависимост от предназначението им. Еднопосочните са широки 1,25м, двупосочните – 2м, комбинирани – за пешеходци и велосипедисти- 2,50 м и при общо платно, разделено с маркировъчна линия – 4,00 м. В Стара Загора преобладава третият вид, поради тесните тротоари, проектирани преди десетки години. Велоалеите се изграждат върху тротоарите за по-голяма безопасност на велосипедистите. Пешеходци и колоездачи трябва да бъдат внимателни на подобни места.
Освен велоалеите се изграждат още спирки, джобове на пътното платно, поставят се и антирапкинг елементи, съобщи изпълнителят. Той обеща велоалеите да бъдат завършени изцяло до две седмици. Гаранционният им срок е 5 години.
Освен, че свързват зелените зони, зоните за спорт и развлечение в града, както и периферията с централната градска част, велоалеите повишават мобилността на жителите на Стара Загора, като популяризират екологичния начин на придвижване в града. По този начин се повишава и безопасността на движение на велосипедистите по главната улична мрежа и се намаляват вредните емисии от автомобилното движение.