Новият контрол по пътищата: Намалява ли средната скорост пътния травматизъм
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Скоростта вече не се мери само в един момент – тя се следи през целия път. Новите системи за засичане на средна скорост вече са факт и променят начина, по който шофираме. Камерите изчисляват времето, за което автомобилът изминава определен участък, а така автоматично определят средната му скорост. Целта не е само да се налагат глоби, а да се намалят катастрофите и да се спасят човешки животи, като шофьорите бъдат насърчени да поддържат безопасно и равномерно темпо на движение.
В студиото на "Здравей, България" адвокат Силвия Петкова изрази мнение, че проблемът с мярката за отчитане на средна скорост е в начина на въвеждане. "Когато тя се прилага където няма завишени показатели на пътен травматизъм, очевидно целта е популизъм, а не превенция. При шофиране без книжка наказанието е до 1 година лишаване от свобода, а наказанието е много ниско, защото не се счита за престъпление с висока обществена опасност. Не е необходимо законово обозначаването на видеоконтрола и тол камерите, затова и няма знаци за средната скорост. Неспазването на правилата за ремонт е уредено като престъпление, след като поради такова нарушение е настъпила вреда за човешкото здраве. Осъдени за такива обаче няма", обясни тя.
Бащата на загиналата при пътен инцидент в Плевенско 12-годишна Сияна, Николай Попов, смята, че засичането на средна скорост дава много добър ефект - успокоява движението.
"Водачите се движат под или около ограничението, а изпреварванията са много по-редки. За съжаление обаче статистиката показва, че дори след въвеждане на мярката, няма намаление на регистрираните жертви при катастрофи. Обяснението е, че е въведена на магистралите, където имаме по-малко загинали, в сравнение с тези, загубили живота си на първокласни и второкласни пътища. Същевременно се допусна безумие - вдигане на максимално разрешената скорост за товарни автомобили - от 70 на 80 км/ч. Според официални данни на МТС 30% от катастрофите с убити са причинени от тях. А пътищата не позволяват товарните автомобили да се движат с 80 км/ч", коментира Попов.
По думите му след разговор с шефа на БГ ТОЛ е станало ясно, че до 2 седмици ще бъде сертифицирано измерването на моментна скорост. "Понастоящем тя може да бъде измерена, но не е сертифициран този метод, тъй като е индукционен, а не радарен. Измерването на моментна скорост ще бъде game changer. Ключово е да се търси и как се е стигнало до лошото качество на пътищата и виновните да си поемат отговорността", заяви Попов.


