ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Хората трябва да могат да сравняват цените на сходни стоки, продавани в магазините и от онлайн търговци, и да избират конкретна стока като съпоставят цената и качеството. Това е малка част от необходимите знания, да да бъдат хората финансово грамотни.
Нужните знания и умения, за да могат хората за управляват личните си финанси, са посочени в проект на “Рамка за финансова компетентност за възрастни в България”, който е пуснат за обществено обсъждане от Министерството на финансите. На база на тази рамка ще бъдат провеждани кампании за увеличаване на финансовата грамотност на потребителите, ще бъдат разработени учебни материали и образователни програми за възрастни, пише "Труд“.
Целта на подготвения документ е хората да могат да правят разумен избор при пазаруване, а да не бъдат подвеждани от нелоялни практики на търговските вериги. Проблемът сега е особено актуален, тъй като проверки във веригите показват, че често правят опити за заблуда на потребителите.
Например обявяват в брошура, че продават определена храна на най-ниска цена, при положение, че в съседен магазин цената е по-ниска. Хората обаче се заблуждават от рекламата и купуват по-скъпата стока, което кара и конкурентните магазини да вдигнат цената, обясниха от Комисията за защита на потребителите.
Хората трябва да могат за взимат решение за покупка на стоки и услуги на разумна цена и в съответствие с личния си доход, става ясно от документа. Напоследък този въпрос също е много актуален, защото в търговските вериги продават кашкавал по 40 лв. за килограм, бурканче лютеница от 520 грама за 10 лв., краставици по 7 лв. за кг, яйца по 70 ст. за брой и мляко по 4 лв. за литър.
Същевременно в редица по-богати страни от ЕС цените на тези храни са по-ниски. Представители на търговските вериги обясняват, че работят с минимална печалба и цените са нормални, но част от финансовата грамотност на потребителите е да могат да правят покупки на разумна цена. И ако преценят, че определена стока не заслужава цената, на която я продават, да не купуват. Много хора вече правят точно това и покупките на храни от големите търговски вериги намаляват. Това е единственият начин, според действащото в момента законодателство, цените да бъдат понижени.
Част от финансовата грамотност е и възможността да бъде оценена общата стойност или полезност от евентуална покупка и цената на съответната сока, става ясно от документа. Например добре е хората да преценят дали, ако един кашкавал струва 40 лв. за кг, е два пъти по-качествен от този, който струва 20 лв. за килограм, и дали полезността на по-скъпия кашкавал съответства на по-високата цена. В България от етикета на кашкавала не става ясно от колко литра мляко е направен, колко време е зрял. А дори тази информация да е написана на етикета, няма гаранции, че е истина.
Хората трябва да могат да проучват произхода, производствените условия, екологичните и социалните въздействия на дадена стока или услуга, става ясно от подготвения документ. Но на продаваните в страната храни не пише дали са използвани български суровини. Често не е ясно и къде са произведели - в България или в чужбина.
Част от финансовата грамотност е хората да знаят, че може да има заместители на някои оригинални продукти, включително употребявани или ремонтирани, които може да струват по-малко. Потребителите трябва да знаят, че имат право до 14 дни да върнат определени стоки, ако са ги купили онлайн.


