BG EN

НСИ: Броят на общообразователните училища намалява

Образование

НСИ: Броят на общообразователните училища намалява

5222
на 28.04.2016
НСИ: Броят на общообразователните училища намалява
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Националният статистически институт (НСИ) представи основните резултати от годишни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции. През учебната 2015/2016 година в детски градини са записани 232.0 хил. деца, или с 3.8% по-малко в сравнение с предходната година, съобщават от института. В началното образование (I - IV клас) се обучават 262.0 хил. ученици, а в прогимназиалното (V - VIII клас) - 216.4 хиляди.

препоръчано

Завършилите средно образование през 2015 г. в общообразователни и професионални училища са съответно 27.0 и 23.3 хил. ученици. Записаните в различните степени на висшето образование за 2015/2016 академична година са 266.7 хиляди. Продължава тенденцията за увеличаване на броя на докторантите, като към 31.12.2015 г. за придобиване на образователна и научна степен „доктор” у нас се обучават 6 750 лица. Към 1.12.2015 г. в страната функционират 2 002 самостоятелни детски градини с директор, или с 11 повече в сравнение с предходната година. В тях са записани 232.0 хил. деца, от които 120.0 хил., или 51.7%, са момчета.

В сравнение с предходната година броят на децата намалява с 3.8%. Обхватът на децата в това образователно ниво, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване, за учебната 2015/2016 година е 81.0%, или с 1.9 процентни пункта по-малко спрямо учебната 2014/2015 година. Средният брой деца в една детска градина за страната е 116, като за градовете е значително по-голям (156), отколкото за селата (57). Една група се формира средно от 23 деца, съответно - 24 в градовете и 19 в селата. Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 20.4 хил., като в сравнение с предходната учебна година намалява със 122 души, или с 0.6%. От него 19.1 хил. са детски учители. Броят на лицензираните частни детски градини продължава да нараства, но все още те са алтернатива за малка част от родителите.

През учебната 2015/2016 година в страната функционират 92, или с 4 повече от предходната година, като те са посещавани от 3 333 деца, или 1.4% от записаните в детските градини. Към 1.10.2015 г. учебни занятия се водят в 2 014 общообразователни училища , от които 151 начални, 1 322 основни, 7 прогимназии, 133 гимназии и 401 средни общообразователни училища (СОУ). В сравнение с предходната година общообразователните училища намаляват с 5 поради закриване или преобразуване. Учениците са 602.2 хил., от които 102.0 хил. са записани в училища в селата. В сравнение с предходната учебна година учениците в тази образователна програма намаляват с 2.2 хил., или с 0.4%. В една паралелка в дневните общообразователни училища се обучават средно по 21 ученици. През изминалата учебна 2014/2015 година 16.1 хил. ученици са напуснали общообразователните училища, от които 14.0 хил. в основното образование.

Най-голям е относителният дял на учениците, които са заминали в чужбина - 7.2 хил., или 44.7%, следван от дела на напусналите по семейни причини - 5.8 хил., или 36.3%, и на напусналите поради нежелание да учат - 10.1%. През 2015 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 45.8 хил., а средно образование - 27.0 хил. ученици. Ранното чуждоезиково обучение все повече навлиза в началния етап на основното образование.

Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I - IV), е 83.1%, като от тях най-голям е делът на изучаващите английски език - 90.4%. Учителите (вкл. директорите и помощник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища през учебната 2015/2016 година са 45.3 хил., или с 84 повече в сравнение с предходната година. От тях 93.2% са с високо образование (завършена образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „магистър”), 6.4% са завършили образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър” или еквивалентна в миналото степен и 0.4% са със средно образование.

В учителската професия преобладават жените, които съставляват 84.8% от общия брой на учителите. Към 1.10.2015 г. в страната функционират 70 частни общообразователни училища, от които 7 начални, 31 основни, 1 прогимназия, 23 гимназии и 8 средни общообразователни училища (СОУ). В тях са записани общо 7 603 ученици, или 1.3% от общия брой на учениците в общото образование. През учебната 2015/2016 година в училищата и паралелките за деца със специални образователни потребности учат общо 3.4 хил. деца, или с 5.5% по-малко в сравнение с предходната учебна година. За тяхното обучение и възпитание полагат грижи 766 учители специалисти и 328 възпитатели. Професионалното образование и обучение през учебната 2015/2016 година се осъществява в 22 училища по изкуствата, 24 спортни училища, 387 професионални гимназии и 36 професионални колежа с прием след средно образование.

Общият брой на учащите в тях е 135.6 хил. и в сравнение с предходната учебна година намалява с 5.5 хил., или с 3.9%. В професионалното образование преобладават момчетата, които са 59.9% от общия брой на учениците в тази образователна степен. В програмите за придобиване на III степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучаващи специалности в областите „Технически науки и технически професии” - 28.5%, следван от този на учениците в „Услуги за личността” - 17.8%. В програмите за придобиване на II степен професионална квалификация водещи са областите „Технически науки и технически професии” (28.2% от учащите) и „Услуги за личността” (23.3%).

През настоящата учебна година учителите в професионалните училища са общо 12.2 хил., като с придобити образователно-квалификационни степени „бакалавър” или „магистър” са 94.2% от тях. През учебната 2015/2016 година 1 631 ученици се обучават в 50 частни професионални училища, което е 1.2% от всички ученици в професионалното образование. През изминалата 2015 г. средно образование в училищата по изкуствата, спортните училища, професионалните гимназии и професионалните училища с диплома са завършили 23.3 хил. души. Степен на професионална квалификация е придобита от следния брой учащи по съответните програми: 378 ученици са получили първа степен професионална квалификация в професионалните училища и паралелки с прием след VI, VII и VIII клас; Втора и трета степен професионална квалификация през 2015 г. са придобили съответно 3.7 хил. и 14.7 хиляди ученици; 661 ученици са придобили четвърта степен професионална квалификация в професионалните колежи с прием след завършено средно образование.

В програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация в центрове за професионално обучение (ЦПО), професионални гимназии и професионални колежи са записани 9.1 хил. лица на възраст 16 и повече години. По степени на професионална квалификация разпределението им е: първа степен - 4.6 хил., втора степен - 2.1 хил., трета степен - 2.4 хил., и четвърта степен - 13 души.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за Деня на студентите: Стрелецът да внимава с щедростта, неочаквани пари за Водолея САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за Деня на студентите: Стрелецът да внимава с щедростта, неочаквани пари за Водолея
ПИК TV x
Проф. Рачев С ШОК ПРОГНОЗА пред ПИК TV: Никулден идва с пролетни температури, а после... (ВИДЕО) Проф. Рачев С ШОК ПРОГНОЗА пред ПИК TV: Никулден идва с пролетни температури, а после... (ВИДЕО)
ново
Днес: 38
горещо
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК