Очаква ли се водещите онлайн букмейкъри да бъдат ограничени откъм рекламиране
Последвайте ни в Google News Showcase
Със сигурност сте забелязали, че рекламния дял на хазартните компании в телевизионния ефир, но и не само, е нарастнал. Заради това и темата за регулиране на рекламите за хазарт натежава все повече.
WINBET – 3 начални бонуса + 3 подаръка за Спорт, Казино и Live Казино! (18+)
Има някои общности в България, които смятат, че хазартът не трябва да се промотира толкова открито. Те са против по-масираната реклама на водещите онлайн букмейкъри в България. Тяхното искане е да се ограничи рекламата на сектора в голяма част от телевизионните предавания. Предложените законодателни промени се обсъждат активно с цел налагане на контрол над индустрията.
Все пак, стигне ли се до законодателни промени, трябват повече данни. По-богатата статистика е по-полезна, за да се стигне до полезни решения за всички. Саморегулацията на сектора е добра инициатива, но трябва да има пряка роля и на държавата. Трябва да се намери златната среда, което ще стане при появата на първите предложения за промяна в закона. Тогава ще започне същинския дебат.
Каква е предисторията и инициативата?
На 1 декември 2022 година беше разпространено отворено писмо адресирано до Народното събрание, служебния премиер Гълъб Донев, президента Румен Радев и много други институции. Поводът за недоволството на неправителствените организации е, че в последните месеци, особено около Световното по футбол в Катар, децата са изложени на прекалено много реклама на хазартните оператори.
НПО-тата не са съгласни хазартните брандове да се рекламират по радио, телевизия и интернет, в часове, които са достъпни за лица под 18 години. Смятат, че практиката да се използват известни лица също не е уместен подход.
Какви са техните законодателни предложения?
● Забрана на всички форми на реклама на хазарта, когато на съответно място или в съответно време на излъчване или разполагане, в аудиторията е допустимо и вероятно да има деца.
● Конкретна и подробна дефиниция на правилата на хазартните игри.
● Въвеждане на изискване да се предупреждава за създаване на зависимост от хазарт в рекламите, свързани с бранша.
● Промени и в Наказателния кодекс, с по-строги наказания за въвличане на непълнолетни лица в залагане на спортни събития и казино игри.
Какъв е отговорът на хазартните компании?
След недоволството от количеството на реклами в ефира, по време на Световното по футбол, от индустрията обявиха, че ще се ограничат сами. Хазартните оператори съобщиха, че са готови да променят и формата на рекламите си.
● Да спрат да съобщават в тях размера на джакпота, различните бонуси, да рекламират награди като автомобили. Забраната ще важи както за телевизия и радио, така и за външна реклама.
● Браншът обяви готовност след Нова година да спре да рекламира в часовете преди 18:00 часа, с изключение на моментите, в които се излъчва спорт.
● Във всяка реклама на билборд или в ефир ще се включват призиви за отговорно залагане.
● Във видео рекламите няма да участват лица под 23 години.
● Няма да поставят билбордове с реклама, ако в близост има училища.
● Работят върху това да спрат работа с фирми, които използват агресивни призиви за залагания - “играй”, “няма време”, “заложи сега” и прочие.
● Работят над трансформация на идентичността, която гарантирано не представя хазарта като възможност за решаване на финансови, лични, образователни и други проблеми.