ГОРЕЩО
СВОЕВОЛИЯТА НЕ ПРЕСТАВАТ: ППДБ продължават да се инатят - ето какви поредни условия поставиха за преговори с ГЕРБ
ИЗВЪНРЕДНО! ГЕРБ отвърна остро на ППДБ: Диалогът не може да се води през...
ОТ ПОСЛЕДНИТЕ МИНУТИ: ППДБ със светкавична реакция след офертата от Борисов
АЛО, КАРЛУКОВО? ГЕРБ поиска усмирителна риза за Асен Василев
Обърканото и неориентирано ДБ доубива парламентаризма
Падаме с осем позиции в международна класация
Децата ни стават все по-неграмотни, показа последното международно проучване за четвъртокласниците, цитирано от Frognews. България се е сринала с 8 позиции в международното изследване за грамотност по четене на четвъртокласниците - PIRLS. То се проведе м.г. в 48 държави, а у нас на тестовете се явиха 5261 малчугани. Резултатите бяха обявени официално вчера в Норвегия. България е на 22-ра позиция от 48 държави по четивна грамотност. Една от причините е, че за много от децата майчиният език е различен от българския и те не се справят. 15-годишните едва кретат на дъното на грамотните, а на националните изпити винаги има дъжд от двойки, сочат данните, цитирани от „Труд”. Страната ни обаче е доста над средното ниво. Но тъй като има държави с еднакъв брой точки, реално не сме на 22-а, а на 16-а позиция. На първо място по грамотност е Хонконг с 571 точки, които са изкарали тамошните малчугани. Следва Русия с 568 точки. Ние имаме 532 точки при среден резултат за PIRLS - 500. На последно място е Мароко с 310 точки. За успокоение на родните ни просветници след нас са държави като Франция, Белгия, Испания, Полша и Словения. Анализаторите на международното изследване посочват доста нелицеприятни за нас тенденции. Първата е, че едва 11 на сто от учениците ни успяват да се справят с най-сложните задачи - тези за отличен. Имаме и 7%, които изобщо не са успели да отговорят. 77 на сто решават задачите от теста, които мерят средното ниво на знания. В училищата, в които над 75% от децата имат ранна грамотност, са изкарали много по-високи резултати не теста, отколкото там, където малчуганите са пуснати без никаква подготовка. Социално-икономическият статус на семействата също има значение за знанията на децата. Например 11 на сто от четвъртокласниците са от икономически силни семейства и техните резултати са 593 точки на теста. На средно икономическо ниво са 71 на сто от децата и те са изкарали 543 точки. Най-бедните са 18% и техните резултати са 466 точки. За знанията на децата обаче много по-решаващи са броят на книгите у дома и образованието на родителите. За съжаление у нас едва 23 на сто от семействата имат над 100 книги в дома си. Но над 55 процента от малчуганите разполагат със собствена стая и интернет.препоръчано