Нови заплати в културата ще има, похвалиха се преди дни от министерството на Вежди Рашидов. Увеличението обаче ще е само за специалистите в музеите, читалищата и библиотеките. И то е срамно малко на фона на срамно ниските им заплати – 10% върху възнагражденията им в размер на 370-400 лв. В сравнение с тях щатните актьори в театъра взимат близо двойно повече, но заплатите им пак са смешни на фона на други професии.
След промените у нас хората на изкуството изпаднаха в мизерия, от която вече 23 години излизане няма. Никакви реформи не успяха да подобрят дереджето на българския актьор. Дори от бума на сериалите единици добиват прилични доходи. Други пък се отдадоха на театрална чалга, с която вече формират „вкус” по сцените из страната.
А преди промените актьорите си живееха повече от добре – освен високи заплати те имаха доходи от дублаж на филми, от тв и радиотеатър, от празнични програми по БНТ и отново халтури.
Веднъж генералният секретар на ЦК на БКП Тодор Живков повикал своя любим актьор на разговор. „Калоянчев, ти защо се излагаш да ходиш по халтури?”, попитал го бившият Първи. „Трябва да храня семейство, другарю Живков, заплатата не стига”, отвърнал Калата. По онова време Калоянчев взимал 300 лв. месечно от Сатирата. „Ако ти дам министерска заплата, ще спреш ли халтурите?”, предложил Тато. „Разбира се”, обещал актьорът. След което той, колегата му Стефан Гецов и оперният ас Николай Гяуров били зачислени на заплата към Министерския съвет и всеки месец се разписвали срещу 600 лв. Калата, разбира се, не прекратил дохода си от халтури но Живков никога повече не повдигнал отново въпроса.
Въпросните 600 лв. днес изглеждат почти незначителни. Но по времето на соца най-добре платените актьори са взимали 300 лв. месечно. В същия период една лада е струвала около 6000 лв., така че с министерската заплата Калата е можел да си купи автомобила за по-малко от година.
Днес най-мечтаният щат за актьора безспорно е в Народния театър. Таванът на заплатите там е 900 лв. Това е доста далеч от заплатите на най-известните водещи от малкия екран – някои се разписват срещу фиш от 5000-6000 лв. За да не се гърчат с 600 лв. месечно, звездите на първата ни сцена, като Деян Донков, Владимир Карамазов, Юлиан Вергов, Захари Бахаров, излязоха на свободна практика. Така сега всяко излизане пред публика им се плаща отделно. Хонорарите на гостуващи актьори стартират от 30 лв. и стигат до 220 лв. по думите на директора на Народния театър Павел Васев. Актьорите на свободна практика обаче остават без приходи от театъра по време на лятната си отпуска – от 10 юни до 1 октомври. Стартовата заплата на дебютантите в Народния е 450 лв. В съседния Сатиричен театър обаче това е месечната сума, която взимат редица звезди – Нона Йотова например „печели” под 500 лв. Популярните актьори от по-зрялото поколение като Руси Чанев, Марин Янев, Кирил Кавадарков, Антон Радичев... са пенсионери. Но се водят на половин щат срещу около 300 лв. Два пъти годишно актьорите получават по половин заплата отгоре - т.нар. Допълнително материално стимулиране (ДМС). Откак въведоха делегираните бюджети в театрите, началниците си извоюваха да харчат приходите си от билети както намерят за добре – за нови постановки, да наемат звезди и да плащат нещо отгоре на щатните си актьори. Подобна е ситуацията в общинските театри. Най-добре си правят сметката в столичния Малък градски театър „Зад канала”. Там един Христо Мутафчиев – шефът на Съюза на артистите, да речем, взима заплата от 700 лв. Преди да го повали инсулт, той излизаше на сцена всяка вечер и се случваше да си докара от ДМС дори 1000 лв. над заплатата. В съседния театър „София” я карат значително по-скромно. Там стартовата заплата е като малка пенсия – 280 лв. А най-високата стига до размера на специалната пенсия в културата – 700 лв. Звездата от „Стъклен дом” Калин Врачански доскоро работеше на щат в театър „София”. Заплатата му беше 550 лв. и се скъсваше да играе в 5-6 заглавия, предимно в главните роли. След края на сериала, където според запознати е взимал хонорар 10 000 лв. на снимачен сезон, Врачански набра смелост и напусна щата на театъра. Запознати предупреждават, че за да ангажираш звезда като него в спектакъл, трябва да приготвиш сума между 300 и 500 лв., които да му броиш на вечер. Подобни хонорари обикновено се плащат при пътуващите представления на Театрална формация „Мелпомена”, където се изявяват актьори като Любо Нейков, Димитър Рачков, Асен Блатечки, Елена Петрова. Известните от тв сериалите лица успяват да измъкнат от организаторите хонорари, които са многократно по-високи от тези на драматичните актьори. Но когато зрителят види на сцената подобна телевизионна „муцуна”, изпада в такъв възторг, че забравя за театралното действие и започва да ръкопляска. Независимо че често „звездата” пред него демонстрира професионализъм на най-обикновено чамово дърво.