ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
След блокирането на Суецкия канал тарифите за доставка с танкери на петролни продукти са се удвоили почти тази седмица и няколко кораба са били отклонени от жизненоважния воден път, след като гигантски контейнеровоз продължава да блокира жизнено важния морски път, предава Reuters.
Дългият 400 метра кораб "Евър Гивън" е заседнал в канала от вторник, като се полагат усилия за освобождаване на кораба, въпреки че процесът може да отнеме седмици на фона на лошото време в региона.
Спирането на трафика през тесния канал, свързващ Европа и Азия, задълбочи проблемите за корабоплаването, което и без това е изправено пред смущения и закъснения при доставката на стоки на дребно на потребителите.
Анализаторите очакват по-голямо възходящо въздействие върху по-малките танкери, изнасящи петролни продукти, като нафта и мазут от Европа за Азия, ако каналът остане затворен в продължение на седмици.
„Около 20% от нафтата в Азия се доставя от Средиземно и Черно море през Суецкия канал“, каза Шри Параваикарасу, директор за Asia Oil, добавяйки, че пренасочването на кораби около нос Добра надежда може да натрупа още две седмици до пътуването и повече от 800 тона разход на гориво за танкери от типа „Суецмакс“.
Горивото е най-голямото ценообразуващо перо в корабоплаването, представляващо до 60% от оперативните разходи.
Повече от 30 петролни танкери чакат от двете страни на канала да преминат от вторник, показват данните за корабоплаването на портала Refinitiv.