ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Специално проучване на енергийния пазар показва, че консумацията на горива на европейско ниво се е увеличила с повече от десет пъти за последните сто години, като до 1950 г. е преобладавало използването на твърди горива, а след 1950 г. се увеличава съществено използването на течни горива, което е свързано основно с транспортния сектор и нарастването на броя на автомобилите, което продължава и до днес.
Интересен факт е, че само между 1950 и 1980 г. използването на течни горива в Европа се е увеличило 18 пъти, пише "Марица".
Проблемът е особено сериозен днес, когато редица европейски градове въвеждат т.нар. Зони с ниски емисии (ЗНЕ) с цел намаляване на концентрациите на азотни оксиди. Зоните с ниски емисии са следващата стъпка и на Община Пловдив да се справи с проблема с мръсния въздух, който идва от трафика, твърди Елена Найденова, главен експерт в Дирекция „Екология и управление на отпадъците" в Община Пловдив.
Новите екологични стандарти за автомобилните производители (EURO I-VI), които започват да се прилагат още през 1992 г., целят именно намаляването на емисиите от автомобилите като основен фактор за замърсяването на въздуха в градовете.
На национално ниво те също допринасят за подобряване на качеството на въздуха. За съжаление обаче, тези стандарти се отнасят за производството на нови автомобили, а характерно за страните от Източна Европа, в това число България и в частност за община Пловдив, е използването на стари автомобили.
Голяма част от колите в Пловдив са на възраст над 20 г. и неотговарящи на никакви екологични стандарти. Състоянието на автомобилния парк отваря голям потенциал за реално намаление на емисиите на азотни оксиди, чрез прилагането на мерки, насочени към автомобилния транспорт и най-вече към автомобилите и автобусите, използващи дизелово гориво. За целта биха могли да се въведат и спазват по-строги правила при регистрацията и годишната техническа проверка на моторните превозни средства.
Доказано в европейски мащаб, при прилагането на по-високите стандарти за моторните превозни средства, въпреки увеличаването на консумацията на горива, емисиите намаляват. Тези мерки се определят като много ефективни по отношение на подобряването на качеството на въздуха в големите градове.
В допълнение, процентното намаление на количеството използвано дизелово гориво и броят на моторните превозни средства с дизелови двигатели спрямо общото количество изгорени горива и общия брой на моторните превозни средства би довело до намаляване на емисиите на азотни оксиди.


