ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Въздухът над Пловдив е мръсен, трафикът е зле организиран и къса нервите на шофьори и пътници, а улиците са зле и вкарват в сериозни разходи собствениците на автомобили. Въпреки това всяка втора кола под тепетата пътува само с един човек, а обездвижването е масова болест за пловдивчани. Кое е обаче това, което може да свали хората от автомобилите? Качественият обществен транспорт, естествено.
Може ли обаче той да се случи в Пловдив? Не! Защото изпуснахме всички влакове, когато предадохме тази услуга изцяло в ръцете на частниците по времето на кмета Иван Чомаков, твърдят експертите в бранша. Така Пловдив в момента е единственият голям град в България, който не може да се възползва от регламент 1370 на ЕС и различните донорски програми в областта на транспорта, защото в обществения превоз няма общинско участие. Така всички обещания на местната власт, че услугата ще се подобри, си остават само в сферата на неосъществимите желания.
Какво например се случва с обещанието от началото на годината, че съвсем скоро градските рейсове ще започнат да се движат на по-кратки интервали?
Заставам на спирката срещу Централна гара с надеждата, че ей сега ще дойде „седмицата”. Часът е 20:10 и автобусът току-що е отпътувал за "Беломорски". Няма смисъл да поглеждам електронното табло. Там по това време обикновено има данни за две-три линии и то неточни от общо деветте маршрута. Запасявам се с търпение и когато чашата е пълна догоре, рейсът пристига. След 20 минути.
Движим се по разписание, уверява кондукторът и признава, че в празничен ден интервалът между двете коли е 45 минути. Превозвачите, които обслужват 29-те автобусни линии в Пловдив, твърдят, че ако един автобус не минава през 10 минути, пътниците търсят друг превоз. Те самите обаче нямат право да пуснат повече рейсове, защото разписанията първо се утвърждават в транспортната комисия, а след това и от Общинския съвет.
Интервалите между рейсовете във втория по големина град в България стигат до 20 минути, а в почивните дни и след 20 часа вечерта - до 30, че и до 40 минути. Миналата есен кметът Иван Тотев постави на подчинените си благородна цел - да се уплътнят разписанията, по линиите да се пуснат повече автобуси и все повече хора да слязат от личните си автомобили и да ползват градския транспорт, за да не задръстват града и да не замърсяват въздуха, разказва "Марица".
Превозвачите бяха помолени да дават предложения кои линии трябва да се подсилят. В началото на декември те ги внесоха в Общинско предприятие „Организация и контрол на транспорта”. От тази минута всички вкупом, включително и кметът, зачакахме по-редовните рейсове да тръгнат в началото на годината. Качеството на услугата получи и материален облик във вид на 1 млн. лева допълнителна субсидия за транспортните фирми, планирана в общинския бюджет за 2018 г.
Оказа се, че новите разписания са нещо като закъсал рейс. Стоиш на спирката, чакаш го и не знаеш кога ще дойде.
Зам.-кметът по транспорт Златин Велев и директорът на Общинско предприятие „Организация и контрол на транспорта” Борислав Кръстев отговарят, че всяка линия от предложените трябваше да бъде проверена. Че това е доста трудоемка работа. И че новите разписания ще бъдат одобрени, след като се събере комисия. Кога - засега не е ясно. Съвсем като със закъсал рейс.
Сред пътниците, които отдавна чакат за мъдрото управленско решение, са учениците от двете езикови гимназии - „Пловдив” и „Иван Вазов”, и студентите от ПУ „Паисий Хилендарски”. От училищата и университета, където учат близо 6000 деца и младежи, преди няколко месеца е изпратено искане до Община Пловдив за повече автобуси, защото на спирките на бул. „България” настъпва ад, когато свършват занятията. Обяснимо е - по разписание, утвърдено от администрацията и местния парламент, рейс № 222 например има 18 минути интервал. Като въпросната „седмица” на фирма „Хеброс бус”, от където са направили предложение за 12 минути интервал. „Седмицата” е само една от линиите на „Хеброс бус”, за които е поискана промяна.
По някаква странна антилогика за автобусите с № 222 транспортната комисия е определила крайна спирка в Прослав преди пасарелката, вместо да закара пътниците до центъра. От там трябва да се катерят на 7 метра височина над жп линията.
През интервал 14-18 минути минава № 18. Още по-нередовни са автобусите по линия № 15, които возят пътници до Войводиново. Линиите 222, 15 и 18 се обслужват от фирма „Автотранс Чолаков”. И техните шофьори си спазват разписанията. От кметството на „Източен” са предложили на Голямата община № 21 да влиза в „Изгрев” по настояване на пътниците. Но промяната не е одобрена, поне засега.
Фирмите „Автобусни превози” и „Мери транс” още през декември са поискали общината да разреши повече рейсове по линиите № 26, 116, 16, 11. В почивните дни № 26 остава само с три коли (пак по утвърдено разписание) и съответно с два пъти по-дълго чакане на спирките. Линия № 25 е с интервал 20 минути.
Безсмислено е да чакаме повече хора да ползват градския транспорт, ако не се уплътнят разписанията, коментират шофьорите. Между другото броят на автобусите беше намален, а интервалите - увеличени преди пет години, когато орязаха и парите на транспортните фирми с 1 млн. лева.


