Познавачи: Докладът за катастрофата в Граф Игнатиево не може да бъде оспорен
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Какви са заключенията от доклада на МО за катастрофата край "Граф Игнатиево"? Човешка грешка ли е единствената причина за фаталния инцидент? Пренебрегнали ли са пилотите мерките за безопасност? Темата коментират дългогодишният военен пилот, отговарял за безопасността на полетите в Щаба на ВВС, полк. Любен Лозанов и Димитър Ставрев, авиационен журналист, списание "Криле".
По думите на Ставрев пред Нова тв вчерашния доклад е технически и не може да бъде оспорван. "Какво е довело опитните пилоти да предприемат такъв риск? Аз лично нямам обяснение на този етап", каза той и посочи, че се надява да публикуват разговорите между пилотите и контролната кула. По думите на журналиста от кулата могат да се намесят за друг тип поддръжка, която не включва указание за полети и извършване на фигури.
Той отбеляза, че учебният самолет е бил въоръжен по време на тренировъчния полет. "Това е нещо, което не можах да си обясня – летят въоръжени. За мен това е немарливост", заяви той и добави, че наличието на боеприпаси носи риск от самоотсрелване на зарядите. Според него не е необходимо самолетите да са въоръжени като тези от "Долна Митрополия", а обезоръжаването не е труден процес, но отнема време.
Според полк. Лозанов в случая става въпрос за човешка грешка на екипажа на самолета. Той допълни мнението на Ставрев: "По сиситемата на НАТО ръководителят на полетите отговаря за осигуряването на въздушно пространство за изпълнение на фигурата. След получаване на разрешението, отговорността основно си остава в екипажа". За него инцидентът донякъде се дължи на недостатъчните пролетени часове.