ПОЛИТИЧЕСКИ РЕКЛАМИ: Фейсбук обяви нови мерки срещу намесата в евроизборите
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Социалната мрежа Фейсбук обяви днес в Брюксел, че през март ще задейства "нови средства" за борба с намесата в европейските избори в края на май 2019 г. Така компанията ще отговори на безпокойствата на обществеността и по-специално на тези на Европейската комисия, предадоха световните агенции.
В началото на декември ЕК отправи призив за мобилизация срещу дезинформацията. Днес Ник Клег, който неотдавна беше назначен във Фейсбук на поста директор по глобалните въпроси, каза, че новите средства за борба срещу намесата в изборите ще бъдат задействани в края на март. Компанията ще направи освен това политическите реклами във Фейсбук по-прозрачни.
Новите средства ще са сходни с тези, възприети в САЩ от компанията за изборите в средата на мандата миналата година. Според тези мерки всички политически реклами ще се складират в достъпна за обществеността база данни за период до 7 години. В тази база ще има информации за похарчените пари за рекламите, за това кой плаща за тях, данни за онези, които са видели рекламите, вкл. за възрастта, пола и местоположението на тези хора.
Новите средства ще обхващат и онези реклами, които не подкрепят експлицитно даден кандидат или политическа партия, но са фокусирани върху силно политизиращи теми като например имиграцията.
Фейсбук ще създаде и два нови регионални оперативни центъра, които ще се фокусират върху наблюдението на свързано с изборите съдържание. Те ще бъдат в офисите на компанията в Дъблин и в Сингапур. Тези центрове ще осигурят и защита срещу фалшивите новини, срещу езика на омразата или срещу прендамереното разубеждаване на дадена група от хора да гласуват.
Ник Клег обясни, че всеки, който иска да прави кампания и да публикува реклами във Фейсбук ще трябва да получи разрешение за това от компанията. Клег опроверга твърденията, че Фейсбук продава данни на потребители.
Представителят на Фейсбук каза, че неговата компания няма намерение да променя досегашния си модел, при който само рекламите се финансират, и да го замени с модела на платени услуги."Ние искаме Фейсбук да бъде универсална услуга. Ние вярваме, че всеки трябва да може да бъде свързан с всеки. Най-добрият начин да направим това е да предложим услугата безплатно и нашият модел на рекламиране ни позволява да правим точно това", каза Клег.
Ник Клег бе назначен на поста директор по глобалните въпроси във Фейсбук миналата есен. Той е бивш британски вицепремиер.
Фейсбук бе обект на остри критики заради това, че не успя да разкрие кампании за манипулиране на американския електорат за изборите през 2016 г. Тези кампании са приписвани на Русия. Репутацията на Фейсбук бе помрачена и от скандала с аналитичната компания Кеймбридж аналитика. Скандалът беше свързан с използване на лични данни на потребители на Фейсбук за политически цели, без потребителите да са били информирани за това.