ПОСЕЩЕНИЕ! Борисов и Ципрас ще вечерят на Кавала, подписват важен договор

НАЙ-ВАЖНОТО

ПОСЕЩЕНИЕ! Борисов и Ципрас ще вечерят на Кавала, подписват важен договор

8444
на 05.09.2017
ПОСЕЩЕНИЕ! Борисов и Ципрас ще вечерят на Кавала, подписват важен договор
Автор:   ПИК

Последвайте ни в Google News Showcase

Премиерът Бойко Борисов ще вечеря днес в Кавала с колегата си Алексис Ципрас в рамките на двудневното посещение в Гърция. Българският министър-председателят ще бъде придружаван от министъра на външните работи Екатерина Захариева и от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.

препоръчано

Утре в 9.00 часа в гръцкия порт Кавала министър Московски ще подпише от името на българското правителство меморандум за разбирателство за изграждането на мултимодален транспортен коридор, свързващ най-важните пристанища на България и Гърция: Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе. От гръцка страна меморандумът го подписва колегата му Христос Спирдзис.
Документът регламентира подготвителните работи и съвместното управление от България и Гърция на коридора. 

Проектът предвижда свързването на река Дунав, Черно и Егейско море със скоростен железопътен коридор, както и развитие на пристанищата, които са част от основната ТЕН-Т мрежа. Включено е изграждането на двойна електрифицирана жп линия с внедрена ERTMS система за управление на железопътния трафик. 

Бъдещият мултимодален транспортен коридор ще свърже най-големите гръцки пристанища на Егейско море Солун, Кавала и Александруполис с нашите черноморски портове Бургас и Варна и най-голямото ни дунавско пристанище Русе. 

Индикативната стойност на проекта в българския участък е на стойност 1,070 млрд. евро, като транспортните съоръжения трябва бъдат изградени за около 10 години, обясни днес министър Московски. Той подчерта, че анализите за норми на възвращаемост и трафик ще бъдат правени съвместно от двете държави. Обсъждат се вариантите и начините на неговото финансиране.  

В събота Борисов обясни, че от проекта се интересува и Румъния. "На 5 октомври целият кабинет на Румъния идва във Варна, за да прикачим към това и Дунавската стратегия", разясни премиерът. Той огласи идеята си за "Дунав мост 3" при Русе-Гюргево, който да бъде изграден на концесия.

Последната среща между Борисов и Ципрас беше на 13 юни 2017 в Солун, когато премиерът Борисов проведе разговори с гръцкия си колега Алексис Ципрас и със сръбския президент Александър Вучич. 

По време на срещите бяха обсъждани теми, свързани с регионалната сигурност и сътрудничество, добросъседството и европейски въпроси. "Мечтата ми е да видя нашите три страни (Гърция, България, Сърбия) с функциониращи между тях железопътни и пътни връзки. Това ще е приоритет за нас по време на председателството ни на Европейския съвет", каза тогава Борисов. 

Точно преди два месеца транспортните министри на двете съседни държави Ивайло Московски и Христос Спирдзис се договориха да разширят обхвата на договорения по-рано мултимодален транспортен коридор между двете държави, свързващ пристанищата Варна и Бургас с Кавала и Александруполис.

Тогава гръцката страна прие предложението на България към съвместния проект да бъде включена и модерна транспортна връзка с порт Русе. Мотивите на министър Московски бяха, че така ще се постигне пълна мултимодалност по коридора между пътен, жп, морски и речен транспорт, както и пряк път от Средиземноморието до държавите от Централна и Източна Европа по течението на река Дунав.

От своя страна тогава гръцкият транспортен министър Христос Спирдзис предложи в коридора да бъде включена и жп връзката с пристанище Солун с цел разширяване на достъпа му до повече търговски пазари. В крайна сметка и двамата министри тогава се обединиха около позицията, че мултимодалният коридор ще е проект с висока добавена стойност, тъй като ще привлече големи инвеститори не само от Близкия и Среден изток, но също и от Китай и Русия.

За реализацията на мултимодалния коридор ще бъде създадена съвместна проектна компания, чрез която България и Гърция ще могат съвместно да кандидатстват за финансиране, а също и да експлоатират заедно целия коридор. Двете държави ще поискат съвместна среща с еврокомисаря по транспорт Виолета Булц за уточняване на модела, по който да се създаде компанията.

За целта предстои уеднаквяване на стандартите за пристанищни, жп и мултимодални услуги между двете държави, като всички документи да се обработват на едно гише за целия коридор. Така ще се намали административната тежест и ще се улесни работата на транспортните компании.

С изграждането на коридора ще се постигне пълна мултимодалност чрез комбиниране на пътен, железопътен, воден и речен транспорт.

Проектът е с висока добавена стойност, като се очаква да привлече големи инвеститори от Близкия и Средния Изток, Китай, Русия и други големи пазари.

Проектът Sea2Sea, e съвместно предложение на Гърция и България, и e финансиран от ЕС, има за цел създаване и развитие на мултимодален (комбиниран) транспортен коридор, свързващ района на Черно море с Егейско море и Източното Средиземноморие. Това може да стане възможно чрез създаване на ефективна железопътна връзка между гръцките пристанища Кавала и Александруполис, в Егейско море, и българските пристанища Бургас и Варна на Черно море, както и с пристанище Русе на река Дунав. Проектът е подкрепен от гръцкото Министерство на инфраструктурата, транспорта и мрежите, и развитието и конкурентоспособността, от една страна, и от българското Министерство на транспорта, от друга. проведеното проучване вече дава резултати

Като първа стъпка към развитието на коридора Sea2Sea, е проведено проучване относно неговата приложимост и устойчивост в четири последователни етапа:

Етап 1 – Основен маршрут Sea2Sea: Тъй като моделът и относителните прогнози показват, че основната железопътна товарна мрежа е между Александруполис и Пловдив, този участък е определен като основна част от Sea2Sea. Важно е също, че той включва частта от коридора, която е обща за Гърция и България.

Етап 2 - Функционален маршрут Sea2Sea: Вторият етап от изпълнението на Sea2Sea може да се разглежда като етап, който всъщност свързва Егейско и Черно море с железопътна линия. На този етап, Бургас, като най-големият български пристанищен град на Черно море, ще бъде връзката с Александруполис в Източно-средиземноморската зона.

Етап 3 – Пълен оперативен маршрут Sea2Sea: Със завършването на този етап коридорът Sea2Sea ще бъде близо до пълния си оперативен потенциал при свързването на Егейско и Средиземно море с Черно море посредством железопътна мрежа. На този етап към коридора Sea2Sea ще бъде интегрирано и пристанище Варна.

Етап 4 – Добавена стойност на коридора Sea2Sea: В този последен етап, най-отдалечените краища на мрежата Sea2Sea, пристанище Русе на брега на река Дунав и търговското пристанище на Кавала на брега на Егейско море, ще бъдат интегрирани към нея. Това е етапът, който добавя стойност във функционирането на коридора Sea2Sea.

След обсъжданията тази година към поректа се включи и Солун.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В ПИК! 

 

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за първия ден на май - възможни непредвидени разходи за Скорпионите, новина ще изнерви Стрелците САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за първия ден на май - възможни непредвидени разходи за Скорпионите, новина ще изнерви Стрелците
ПИК TV x
САМО В ПИК TV! Нинова разкри целите на БСП - защо Григорова и Йончева предадоха партията (ВИДЕО) САМО В ПИК TV! Нинова разкри целите на БСП - защо Григорова и Йончева предадоха партията (ВИДЕО)
ново
Днес: 3
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК