ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Пощите ще заменят държавния чиновник зад гишето. Хората от малките населени места, вместо да ходят до по-голям град, за да ползват определени административни услуги, ще могат просто да отидат до пощата. Това става ясно от данни за напредъка по изпълнението на мерките, заложени в Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ).
За да получим следващия транш от 724 млн. евро от ПВУ, трябва да бъдат изпълнени 66 мерки и реформи. Една от тях е цифров преход на “Български пощи”, който да позволи предоставянето на комплексни административни услуги за хората в пощите в страната.
За изпълнението на тази реформа неотдавна Министерският съвет прие промени в Закона за електронното управление. С тези промени ще бъде дадена възможност за предоставяне на електронни услуги от администрацията чрез посредник. Наред с това ще бъдат намалени таксите за административни услуги, когато те се предоставят онлайн. “Български пощи” ще влязат в ролята на посредник между хората и чиновниците. Така хората в малките населени места, които не използват информационни технологии, ще бъдат улеснени и няма да се налага да пътуват до по-голям град, за да ползват някаква административна услуга чрез чиновник, който стои зад гише.
За ползването на административната услуга в пощата хората ще плащат. Но тъй като онлайн услугите ще бъдат по-евтини, реално като платят за електронната услуга и таксата за пощата, цената ще бъде същата, както ако отидат в офиса на съответното ведомство. Само че няма да губят време и пари за пътуване. Например, ако таксата за получаване на някакво удостоверение или подаване на заявление е 20 лв., цената за онлайн ползване на услугата ще бъде 18 лв. А ако човек реши да ползва електронната услуга чрез посредничеството на поща, ще трябва да плати такса от 2 лв. Служителят в пощенската станция ще проверява личната карта на човека, което ще осигурява същата сигурност, както ако човек отиде лично до гишето на някой държавен служител.
Хората, които могат сами да ползват електронните услуги и не им е необходим посредник, ще плащат по-ниски такси при онлайн общуване с администрацията. Електронните услуги ще могат да се заявяват без електронен подпис от гражданите - за да ги заявим ще е нужно само да влезем в сайта на съответното ведомство със средство за електронна идентификация с подходящо ниво на сигурност, след което ще подаваме заявлението, попълвайки онлайн форма. Целта е да използване електронните услуги през мобилния си телефон.
Първоначално беше обсъждано в пощите да предоставят и услугата телемедицина. Това означава консултиране с лекар от разстояние, чрез свързано с интернет устройство - компютър, таблет или смартфон. Тоест хората от малките населени места да могат да разговарят с лекар от разстояние през компютър, който стои в пощенската станция. Но направеният анализ е показал, че възлагането на пощите на услуги по телемедицина и биометрични данни противоречи на националното и европейско законодателство. Затова на “Български пощи” ще бъде възложено само предоставянето на административни услуги.


