ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
От инициатива "Граждани за устойчиво развитие", "Граждани за София" и архитекти ще входират предложение до премиера Бойко Борисов и кмета на столицата Йорданка Фандъкова до края на месеца да се изгради водопроводна тръба от Княжево до Даскалово.
Тръбата трябва да бъде с диаметър 530 мм и да гарантира истинска питейна вода от софийския водопровод с най-високо качество с минимум 300 литра в секунда. На автомагистрала "Люлин" също трябва да бъдат изградени две трасета. Едното трябва да бъде в посока Перник след седмия-осмия километър на магистралата, а другото трасе от кръговото кръстовище за влизане в "Люлин" да бъде в посока центъра на София до "Княжево".
"Горепосоченото количеството е необходимо за всички перничани да бъдат спокойни и още с първото пускане хората да усетят каква вода пият софиянци на най-високо европейско ниво", изтъкна архитект Димитър Димитров на пресконференция в БТА.
Според него това решение е най-бързо за реализиране. Ако Перник стане част от водопроводната мрежа на София, язовир "Студена" не се налага да бъде ползван за питейни нужди. Така самият статут на язовир "Студена" ще може да се преразгледа.
Архитектът настоя, ако се направи въпросната водопроводна мрежа, и водата да бъде безплатна 15 години за перничани.
По думите му така може да спре водният режим на миньорския град. Според архитекта, ако се изпълни целта, трябва да бъде изграден спирателен кран и водомер. Това е действие, за което ще настояваме да се изготви схема, да се подготви трасе и е въпрос на организация, която премиерът не за три седмици, а за две под негов контрол може да бъде изкопано, монтирано и заровено.
"Режимът може да спре още на 10 или 15 януари, след като се приеме и подпише схема и лично премиерът ръководи полагането 12 км тръба, гарантираща 300 литра в секунда софийска вода. С това ще се сложи край на водната криза в миньорския град", акцентира архитектът.
Нещо повече - гражданските организации настояват, когато се отвори дебат в Народното събрание за решаване на водните проблеми на Перник, да бъде обсъдено събирането на трите министерства на регионалното развитие, на екологията и на транспорта в Министерството на устойчивото развитие.
Така проблемите на България ще бъдат решавани по-единно и в духа на принципното развитие с по-малко пари, по-дълготрайно и с едно условие - професионално, подчерта архитект Димитров. Според него може да се наложат сливания и на други министерства, като например на вътрешните работи, на отбраната и на спорта.
Архитект Димитров негодува, че темата за водата силно вълнува премиера Бойко Борисов, министри и заместник-министри, докато не решат един проблем, но проблемът в момента е не как Перник да не е в криза, а да се изясни кой извън обсега на управляващите си е позволил да "изтекат много пари".
Той напомни изказвания на екоминистъра Нено Димов, който твърдял, че няма опасност от воден апокалипсис, но 85% от водата на 51 язовира отива за производство на ток. Най-сетне министърът на икономиката също изнесъл факти в ресорната комисия, че за миналата година в язовир "Студена" вместо 25 млн. куб. вода са били 11. За 2018 г. през язовир "Студена" са преминали 41 милиона кубика вода.
"Питейната вода на Перник не отговаря на необходимите качества и е далеч под нормите на питейната вода на София, която отговаря на най-високите европейските стандарти на изискване", отбеляза архитектът.
Той негодува, че за настоящата ситуация, в която се намира миньорският град, няма виновни и наказани, а само оправдания с басейнови дирекции и министри. Архитектът посочи, че са минали много пари през Перник, за които премиерът не знае.
Нено Димов определи БСП като най-големият провал във водния сектор
С фалшиви новини политика не се прави, а Нинова не е подготвена
На въпрос дали в крайна сметка с изграждането на цялата водопреностна мрежа, за която настоява, плюс обединяването на трите министерства не се поставят прекалено амбициозни цели, които ще отнемат много време, архитект Димитров смята, че всичко може да се постигне с едно действие, пише нюз.бг.
По думите му сегашните ремонти, които се правят в миньорския град, са на парче.